본 연구는 궁극적으로 상품의 패키지디자인을 평가함에 목표를 둔다. 따라서 연구자의 선행연구를 통하여 패키지디자인 평가척도 개발에 따른 평가요소 및 평가차원을 도출한 바 있으며, 이번에는 그 후속연구로서 패키지디자인 요소의 범주화를 통하여 평가요인을 도출하였다. 패키지디자인 평가요인에 대한 연구결과를 정리하면 다음과 같다. 1차로 패키지디자인 평가요인에 대해서 전문가심층면접을 통해 브랜드(Brand), 비주얼(Visual), 형태(Form) 등 총 3개의 범주로 구분을 하였다. 2차로 탐색적 요인분석 결과, 브랜드, 비주얼, 형태, 카피(Copy) 등 총 4개의 범주로 구분하였다. 제1요인에 해당되는 패키지디자인 요소는 코포레이트심볼(Corporate Symbol), 브랜드심볼(Brand Symbol), 브랜드네임(Brand Name), 브랜드로고타입(Brand Logo Type) 및 브랜드엠파시스(Brand Emphases)로서 브랜드 요인으로 명명하였으며, 제2요인에 해당되는 요소에는 캐릭터, 사진, 일러스트레이션, 엠블렘(Emblem), 컬러, 문양 및 레이아웃으로서 비주얼 요인으로 명명하였다. 제3요인에 해당되는 요소는 구조, 제품용기재질 또는 포장재질, 형태, 크기로서 형태 요인으로 명명하였고, 제4요인에 해당되는 패키지디자인 요소는 캐치프레이즈, 헤드라인 카피, 브랜드슬로건 및 제품구분명으로서 카피 요인으로 명명하였다. 3차로, 사후 검증작업으로서 전문가 심층면접을 통하여 타당성 검증을 한 결과, 2차의 탐색적 요인분석 결과에서 나타난 브랜드, 비주얼, 형태, 카피 등 4개의 요인 구분과 동일하게 일치하는 결과가 나타났다. 따라서 현행연구에서 도출한 총 4개의 평가요인과 선행연구에서 도출한 24개의 평가요소 및 6개의 평가차원을 이용하여 패키지디자인 평가척도 모형을 개발하였다.The present study aimed to assess product package design. In previous studies, the investigator had elicited components and dimensions for assessment in the process of developing scales for package design assessment. As a follow-up, this study categorized the components of package design and derived factors for assessment. In short, the following are the points of the assessment factors for package design:Firstly, three categories–brand, visual and form–were set based on in-depth interviews with experts regarding assessment factors for package design. Secondly, 4 categories determined by an exploratory factor analysis were brand, visual, form and copy. The package design components under the first factor included corporate symbols, brand symbols, brand names, brand logo types and brand emphases, all of which were named the brand factor, while the second factor was composed of characters, photos, illustration, emblems, colors, patterns and layouts, all of which were named the visual factor. The third factor involved structures, materials for product containers or packaging, shapes and sizes, all of which were named the form factor, whereas the fourth factor for the package design consisted of catch phrases, headline copies, brand slogans and product identification name, all of which were named the copy factor. Thirdly, as part of a post hoc validation, the assessment factors were verified with in-depth interviews with experts, which resulted in 4 factors such as brand, visual, form and copy consistent with the exploratory factor analysis. In sum, the present study developed an assessment scale model for package design based on 4 assessment factors derived from the current study and 24 assessment components as well as 6 dimensions elicited from previous studies.