현대차는 제도적 조건과 상호작용하는 가운데 일본적 생산방식과 구분되는 고유한 생산방식(현대차 생산방식)을 발전시켜나가고 있는데 그것의 특징은 ‘엔지니어 주도의 혁신’, ‘수량적 유연성’, ‘재벌 중심의 종속적 네트워크’의 결합으로 규정할 수 있다. 이와 같은 현대차 생산방식은 2000년대 들어 급성장한 모비스의 모듈 생산을 통해 보다 본격화되고 있다. 본 연구는 모비스의 모듈 생산이 현대차의 고도성장에 크게 기여했다는 입장에서 모비스에서 구현되고 있는 현대차 생산방식의 특징과 그것이 현대차의 고도성장에 어떻게 기여하고 있는지를 설명하려고 한다. 모듈 생산을 본격화하면서 현대차그룹은 계열사인 모비스를 독점적 모듈공급업체로 육성하는 전략을 선택했고, 그에 따라 모비스는 현대차 생산방식을 본격적으로 구현하면서 짧은 시간에 급속히 성장할 수 있었다. 구체적으로 모비스는 그룹 차원의 연구인력지원에 힘입어 연구개발 역량을 신속히 확보하는 한편, 생산과정에서 최신 공정기술을 활용한 숙련절약형 생산방식을 적극적으로 적용함으로써 생산직 전원을 비정규직으로 충원하는 ‘꿈의 공장’을 실현했으며, 마지막으로 부품공급구조 재편을 통해 모듈사업을 독점하고 하위 부품업체를 관리하는 가치사슬 내 중간관리기업으로서의 위상을 확고히 하게 된다. 모듈 생산을 통해 그룹 내 실질적 모기업인 모비스와 절대적 신뢰에 근거한 분업관계를 형성함으로써 현대차는 핵심 기능에 집중할 수 있었으며, 또한 현대차 내부에서 본격화하기 어려웠던 수량적 유연성을 모비스를 통해 본격적으로 실현할 수 있었다. 그 결과 현대차는 고도성장을 할 수 있었지만, 그것이 지속가능할 것인가에 대해서는 의문이 제기된다. 왜냐하면 현대차 생산방식이 비정규직 노동자와 부품업체들에게 비용절감과 품질부담을 과도하게 전가하는 재생산구조에 근거하고 있기 때문이다.Hyundai Motor has developed its own production system different from the Japanese production system. The Hyundai Motor production system can be characterized as a combination of ‘engineer-led innovation’, ‘numerical flexibility’ and ‘networks subordinate to Chaebol’. Hyundai Motor production began to work in earnest by the modular production of Hyundai MOBIS which has grown rapidly since the 2000’s. This study attempts to explain the nature of Hyundai Motor production system realized in Hyundai MOBIS and how it has contributed to Hyundai Motor’s high growth from a point of view that the modular production of Hyundai MOBIS has been critical to Hyundai Motor’s high growth. The Hyundai Motor Group has chosen a strategy of bringing up Hyundai MOBIS, an affiliate of the Hyundai Motor Group, as an exclusive modular supplier, which has allowed Hyundai MOBIS to rapidly grow in a short time through embodying fully the Hyundai Motor production system
Specifically, Hyundai MOBIS has secured the capabilities of R&D thanks to the assistance of R&D personnel at the level of Hyundai Motor Group; has established ‘a factory of dream’ in which all the production workers have been recruited as non-regular work by actively applying skill-saving production methods based upon the latest process technologies in the process of production; and finally has firmly acted as a middle managing firm within value chains which controls sub-parts suppliers and monopolizes modular businesses through the rationalization of parts supply chain. The Hyundai Motor has been able to focus upon its core competences, capitalizing upon the formation of a division of tasks based upon implicit trust with MOBIS, a parent company of the Hyundai Motor Group, through modular production; and also to fully realize numerical flexibility which had been unable to be completely applied within the Hyundai Motor.
As a result, Hyundai Motor could achieve the high growth. However, a question can be raised whether or not the production system of Hyundai Motor is sustainable in the long-term in that it has reproduced a mechanism of excessively transferring the reduction of costs and the burdens of quality management to non-regular workers and part suppliers.