본 연구의 목적은 기술⋅가정 교과서의 ‘기술과 발명’ 단원을 뇌기능 특성의 관점에서 분석해봄으로써, 교과서가 학습자의 뇌기능 발달을 어느 정도 반영하고 있는지를 파악하는데 있다. 이를 위해 뇌의 작용과 학습에 대해 이론적으로 고찰하고, 기술⋅가정 교과서의 ‘기술과 발명’ 단원의 내용을 뇌의 특성에 의한 내용체계, 탐구 및 실습활동, 내용설명, 삽화의 4가지의 분석준거 및 분석방법에 따라 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 대뇌는 뇌의 약 80%를 차지하고 있으며, 학습과 기억 및 문제해결과정의 중추로서 교육적인 면에서도 매우 중요한 부분이다. 둘째, 좌뇌는 언어적, 상징적, 계획적, 분석적 등의 특성을 지니고 있고, 우뇌는 비언어적, 종합적, 구체적, 주관적 등의 특성을 지니고 있다. 셋째, 인간의 뇌는 사고, 감정, 상상 등 여러 가지 기능을 동시에 수행할 수 있다. 지각된 사실기억이 공간 기억에 저장될 때 가장 잘 이해되고 기억할 수 있다는 것이다. 넷째, 인간의 인지발달은 뇌의 초기발달뿐만 아니라 뉴런과 시냅스의 발달, 뇌의 신진대사의 변화, 수초화의 발달, 뇌파의 변화 등과 긴밀한 관계가 있다. 다섯째, 연령에 따라 두뇌 기능과 인지적 특징은 여러 단계로 구분되어져 있음을 많은 연구자들이 제시하였다. 여섯째, 교과서 분석 결과, 탐구 및 실습활동을 통해서 발명에 대한 호기심이 유발되며, 발명 활동이 실제와 유사성이 있는 활동으로 인식될 수 있는데, 다양한 발명 관련 내용의 개념을 습득하는데 있어 약간의 부족함이 있다고 판단되고, 우뇌 성향의 탐구 및 실습활동을 좀 더 할 수 있도록 보완이 필요하다.The purpose of the this study was to grasp how brain function reflect textbook, with the results which was analyzed 'technology & invention' unit in technology⋅home economics textbook from brain function point of view. For this, it considered the operation and learning of brain, analyzed the content of 'technology & invention' unit by the analysis standards(content system, investigation and practice activities, content description, illustrations)from brain function point of view. Results of this study were as follows:1. The cerebrum is composed of 80% in human's brain, take charge of learning, memory,and problem solving process, is very important part in side of the education. 2. Left brain has the characteristics of verbal, symbolic, intentional, analytical, etc, right brain has the characteristics of nonverbal, synthetic, concrete, subjective, etc. 3. Human brain can carry out the various functions which of thinking, feeling, imagination,etc, at the same time. Also, human brain can memory and understand very well when the perceived fact memory keep in the space memory. 4. Human's recognition development is closely related to the development of neuron and synapse, the change of metabolism of brain, myelination development, and changes of brainwaves, not just an early stage development of brainwave. 5. Many researchers suggested that brain function and cognitive characteristic are separate in many stages by human age 6. As the analysis results of textbook, curiosity about invention can be induced by research and practice activities. Invention activity can be recognized as activity of similarity to real. It is judged that there is a little adequacy about getting concepts of various quality of invention. Right-brain tendency about research and practice activity are needed to supplement to do it more.