이 연구는 한국 지방자치단체의 외국인근로자 기관의 운영과 프로그램 운영 현황에 대해서 분석하고 여기에 나타나는 문제점이 무엇인지 살펴보는 것을 목적으로 하고 있다. 이를 위해 안산시외국인주민센터, 안산외국인노동자의 집, 안산이주민센터, 국경없는마을 등 4개 기관의 관계자와 안산시에 거주하는 외국인 근로자를 대상으로 2010년 12월 24일부터 2011년 1월 28일에 심층면접을 실시하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 운영지원과 관련해서 안산시외국인 주민센터는 안산시 설립당시 국비, 시비의 지원을 받았으며, 현재도 국비, 도비, 시비로 운영한다. 안산외국인노동자집은 기독교라는 종교를 배경으로 설립되어 현재 국비와 후원금의 지원으로 운영되고 있다. 안산이주민센터도 기독교 종교 의 배경을 갖고 있으며 후원금으로만 재원을 충당하고 있다. 국경없는마을은 2006년 안산이주민센터를 기반으로 설립되어 다문화의 이론화 연구와 문화컨텐츠 개발을 위한 목적으로 설립되었다. 따라서 개발수익사업을 통해 운영한다. 둘째, 각 기관의 사업 진행방식을 살펴보면, 안산시외국인주민센터는 시민단체 의 교육 분야에 위탁 및 문화적 행사를 지원하고, 안산외국인노동자의 집은 컨소시엄 형태로 이주민통역센터를 운영하고 있다. 안산이주민센터와 국경없는마을은 함께 연계하여 사업을 진행하고 있다. 그러나 관주도형 사업과 민간기관의 위탁 방식에 관한 각 기관의 입장차이가 크다. 셋째, 프로그램 개발은 외국인근로자 기관들의 자체 개발, 타기관의 프로그램 도입, 정부 계획 사업 등으로 이루어진다. 넷째, 안산시외국인주민센터는 한국어교육과 외국인관련 주요 행사, 안산외국인노동자의 집은 상담과 다문화 어학원이 주요 프로그램이다. 안산이주민센터는 이주여성상담, 노동자상담을 중심으로 활동을 하고, 국경없는마을은 주로 연구, 출판, 컨텐츠개발 활동을 한다. 또한 안산시외국인주민센터는 공간이 부족하며, 민간기관은 하나 같이 인력과 재정이 모두 부족한 상황이다. 다섯째, 안산시에 거주하는 외국인 근로자는 관련 기관에서 운영하는 한국어 교육, 문화 활동 프로그램 참여가 적다. 외국인 근로자는 돈을 벌기 위해 한국에 왔기 때문 에 시간적인 여유가 없고, 프로그램의 필요성을 느끼지 못하며, 실제로 거의 이러한 정보를 잘 모르고 있다. 안산시외국인주민센터는 결혼이민자들이 많이 이 용하며, 안산이주민센터는 다문화가정 자녀들이 많이 이용하고 있다. 외국인 근로자들은 언어문제에 따른 자녀교육에 대한 고민과 걱정을 갖고 있다. 이 연구의 정책적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 지자체와 민간기관 사이의 밀접한 연계를 통해서 업무를 진행해야 한다. 둘째, 홍보방법 개선 등 외국인 근로자들의 기관 프로그램 참여를 증진시키는 방안이 마련되어야 한다. 그들이 몇 년 동안만 머무르더라도, 한국에서 생활하는 동안에는 문화생활을 할 수 있도록 지원해야 한다.This study analyzes the current status of the migrant workers' support and its programs in which finding problems at the level of a local government in Korea. To achieve this study, the method was conducted in-depth interview to whom it may concern from 4 centers(Migrant Community Service Center, Ansan Migrant Workers Home, Ansan Migrant Center, The Borderless Village) and migrant workers who are taking residence in Anasan from Dec. 24, 2010 to Jan. 28, 2011. The results of the study can be summarized as follows. First, Migrant Community Service Center is an exclusive support center for migrants operated by Ansan City. Ansan Migrant Workers Home was established with Christian religion and operated by national expenditure and donation. Ansan Migrant Center has also Christian religion background and appropriate by only donation for a source of revenue. The Borderless Village was established to theorize about multi-cultural, develop cultural contents and make the profitable projects so it is operated by this. Second, to look at the process method, Migrant Community Service Center is working on the operation of a private migrant support organizations in the field of education and events. Ansan Migrant Workers Home is operating Immigrants Interpretation Center by a consortium. Ansan Migrant Center and The Borderless Village are performing projects mutually. All the centers have different angles for operating system leading by government organization. Third, each center develops programs by itself, introduction of other centers, or plan for government project. Fourth, the essential programs of: Migrant Community Service Center is Korean class and events such as multi-cultural festivals, Ansan Migrant Workers Home are consultation and Multi-cultural School, Ansan Migrant Center is counseling activities for marriage immigrant women, The Borderless Village are research, publication and contents development. In addition, Migrant Community Service Center has not enough space and other all private organizations has limited human resources and finances. Fifth, migrant workers who are staying in Ansan participate a little in those centers' program because they don't: have enough time to participate, see the necessity and know the project well. Most of marriage immigrant women use the Migrant Community Service Center and many multi-cultural children use the Ansan Migrant Center. Migrant workers have problems and worry about the education of children according to the Korean. Consequently, the outcomes of the study suggest as follows. First, when the centers carry out the programs for migrant workers, close cooperation between Ansan City and NGOs is necessary. Second, it should be made new method of public relations to raise migrant workers' participation rate. Last but not least, although migrant workers are staying only a few years, local government and NGOs should support migrant workers for cultural life.