본 연구의 목적은 한국과 중국노인의 인구통계학적 특성을 통한 국제시장의 세분화로 여가시장 마케팅 자료에 근거를 제시하며, 양국노인들의 여가생활과 삶의 질의 비교로 국가복지정책에 시사점을 제시한다. 연구에 따르면, 한국과 중국노인의 여가활동은 문화활동, 교양활동, 야외활동, 사교활동, 운동활동의 5개 유형으로 나타났다.
연구결과는 다음과 같다.
첫째, 중국과 한국노인의 여가활동은 차이가 있는 것으로 나타났다. 한국은 사교활동에, 중국은 운동활동에 상대적으로 적극적인 것으로 나타났다.
둘째, 중국과 한국노인의 인구통계특성에 따라 여가활동에는 차이가 있는 것으로 나타났다. 한국과 중국 모두 배우자 유무, 거주형태, 수입원천에 따라 여가활동에 차이가 있었으며, 성별에 따라서는 한국에서만 차이가 있는 것으로 나타났다.
셋째, 중국과 한국노인의 여가활동유형이 삶의 질에 미치는 영향은 차이가 있는 것으로 나타났다. 한국은 사교활동이 중국은 운동활동이 다른 여가활동에 비해 삶의 질에 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다.The purpose of the research is further examine leisure marketing data with segmentation of international markets through demographic nature of elderly people in Korea and China, and provide inspiration to the national welfare policy by comparing leisure activities and quality of lives. Based on the research, this paper constructs five types of leisure activities, cultural activities, liberal arts activities, outdoor activities, social activities, sports activities. The findings of this study are as follows: Firstly, leisure activities of the elderly between Korea and China occupy certain differences. Korean's tend to be more active in social activities, while Chinese are more active in sports activities. Secondly, according to the demographic nature, there is a difference of leisure activities of elderly people between Korea and China. Korea and China, both marital status, living arrangements, income source was based on the differences in leisure activities. Thirdly, the effects of the types of leisure activities on quality of life of elderly people are different in Korea and China. In the case of Korea, social activities give the most positive influence whereas in China, sports activities give the most positive influence quality of life.