이 연구는 2000년대 ‘경제교육’담론의 생산과 논리구조를 분석함으로써 한국의 사회경제적 변동 과정 속에서 그것이 어떤 의미를 갖는지 규명하는 것을 목표로 한다. 이 연구의 주요 주장은 다음과 같다. 첫째, ‘경제교육’담론은 학교경제교육을 장악하고, 경제교육 전담기구를 설립하기 위한 제도적 실천을 통해 생산되었다. 이때 주도적인 역할을 한 것은 경제단체, 언론기관, 시민단체 등의 민간부문이었다. 둘째, ‘경제교육’담론은 신용불량자 문제와 반기업정서 문제를 경제교육과 연결시킴으로써, 사회적 문제를 개인화하고 개혁정권을 비판하는 효과를 낳았다. 또, ‘경제교육’담론은 개인의 무한책임을 강조하고, 신자유주의적 세력의 이해관계를 사회 전체의 이익과 동일시함으로써 신자유주의화에 대한 동의를 구축하고자 했다. 즉, 그것은 무엇보다 신자유주의적 헤게모니 전략의 일환이었다. 이 연구는 신자유주의화가 순수하게 경제적인 과정만이 아니라 항상 정치적인 과정을 동반하며, 정치적 동기와 목적을 위해 이루어진다는 것을 보여준다. 특히 이 연구는 한국 사회에서 신자유주의적 기획이 극심한 사회문제를 낳고, 때로는 정치적 위기를 겪었음에도 불구하고 어떻게 사람들의 삶 속으로 파고들 수 있었는지 보여준다.This thesis aims to analyze the production and logical structures of ‘educating economy' discourse in 2000s, and then, to examine its implications in the context of Korea’s socioeconomic changes. Main findings of this study are as follows. Firstly, the ‘educating economy’ discourse has been produced through the institutional practices to introduce the economic education into school and to establish the council on economic education. The private-sector agencies like economic organizations and newspaper companies have played a key role in producing the discourse. Secondly, the ‘educating economy’ discourse produced ideological effects that ascribed social problems to individuals and criticized the reformative governments by articulating the discourse with the issues about credit delinquency and anti-corporate sentiments. It also attempted to get the consent on neoliberalization by emphasizing individual unlimited responsibilities and identifying the interests of the neoliberal class interests with those of the whole society’s. Thus, the ‘educating economy’ discourse has been a part of the neoliberal hegemonic strategy. This study shows that neoliberalization is constituted by not only economic processes but also political ones connected to specific goals and interests. It also shows how the neoliberal project in Korea can encroach upon lives of the masses in spite of causing severe social problems and political crisis.