최근 스마트 미디어의 등장과 확산으로 전통적인 콘텐츠 산업의 생산․유통․소비 구조가 변화하고 있다. 특히 디지털 융합으로 인해 기술, 서비스, 산업 간 경계가 모호해지면서 ‘기업’ 중심에서 ‘스마트’ 생태계 중심의 경쟁양상으로 변화하면서 기존 미디어 산업의 기회이자 위기 요인으로 작용하고 있다. 따라서 불확실한 ‘스마트’ 생태계에서 융합의 형태로 나타나는 콘텐츠의 유통 경로를 확장하고 경쟁력을 확보할 수 있는 새로운 비즈니스모델을 새롭게 개발이필요한 시점이다.
본 연구의 목적은 스마트 미디어 환경 분석을 통해 콘텐츠 비즈니스에 미치는 영향과 그 안에서 모색 가능한 콘텐츠 비즈니스모델을 탐색하는 데 있다. 특히 융합 콘텐츠 산업 측면에서 비즈니스모델을 분석하고 전략적 방향을 모색하고자 한다. 이를 위해 먼저, 문헌연구를 통해 스마트 미디어 기반 융합 콘텐츠의 유형별 특성을 분석하였다. 그리고 선행 연구를 통해 분석 프레임워크로 가치제공, 핵심역량, 네트워크, 수익모델 등의 비즈니스 모델의 구성 요소를 도출하였고, 이를 기준으로 7개의 융합 콘텐츠의 유형을 사례분석하였다. 분석 결과를 통해 새로운 스마트 미디어 환경에서의 융합 콘텐츠 비즈니스 모델을 수립하기 위한 가이드라인을 제시하였다.The emergence and spread of smart media was blurring the boundary between technologies, services and industry due to digital convergence, and changing in the shape of competition from ‘companies’ to have caused the competition to ‘Smart Ecosystems’. Thus, in smart media environment any change in the traditional media industry(especially the content industry), any opportunity/risk factors with the existing operators and new operators, any changes in value chain still is unclear. So ‘Smart Ecosystems’ to address convergence content business models should be developed.
The purpose of this study is to investigate its impact on the content business through analysis of the smart media environment and to explore content business models that can be sought. A aspect of the convergence content industry, we have analyzed the related business models and to suggest the strategic direction.
First, we drew characteristics of the convergence content types based on smart media through literature review. And we identified the major components of business models(Value Offerings, Core Competence, Networks, Revenue Model) for the convergence content with previous studies, and also detected the deterrent factors, were conducted for these purposes. Ours findings and suggestions could be used as guidelines for developing new business models of the convergence content in the smart media environment.