일반교육에 비해 특수교육의 가장 큰 특징 중의 하나는 특수교육대상자에 대한 개별화교육이고, 이러한 개별화교육을 지원하기 위해 학교에서는 개별화교육지원팀을 구성해야 한다. 이에 본 연구에서는 통합교육의 현장인 초등학교 특수학급에서 특수교육대상자를 위한 개별화교육지원팀의 구성 및 운영 실태와 이에 대한 특수교사의 인식을 알아보고자 하였다. 이를 위해 D광역시 초등학교 특수학급의 교사 82명을 대상으로 설문조사를 실시하였다.
연구의 결과 첫째, 개별화교육지원팀의 구성은 조사대상 모든 학교에서 구성하고 있었고, 구성방시기은 학생별로 구성하는 경우가 많았다. 둘째, 개별화교육지원팀 운영에서 회의 횟수는 연간 2회가 가장 많았고, 가장 큰 역할은 개별화교육계획 작성이었다. 셋째, 개별화교육지원팀에 대한 인식에서 필요성은 대부분의 교사가 필요하다고 인식하였다. 이러한 결과에 기초하여 보다 효과적인 개별화교육지원팀 운영을 위한 시사점을 논의하였다.One of the greatest characteristics of special education, special education is an individualized education for students with special needs.
The schools should be configured to the individualized education specialists to support individualized education.
The purpose of this study, individualized education in elementary schools for special education the individualized education specialists that comprise the operating realities and perceptions were investigated. For this study, 82 Elementary special education teacher of D city were researched by questionnaire.
The results of this study were as follows.
First, the individualized education specialists of configuration organize and in all schools were surveyed, there were organized by students to configure the way.
Second, the individualized education specialists operating from two times the annual number of meetings were most common. the biggest role was written individualized education plan.
Third, the individualized education specialists in recognizing the need for support most of the teachers were recognized as being necessary.
Based on this results, implication for more effective operation of the individualized education specialists were discussed.