본 연구의 목적은 국내 사회적기업 전문가들의 사회적기업가 속성 차원에 관한 인식을 조사하는 것이다. 특별히 연구자의 주관이 개입되지 않은 상태에서 평가자의 인식 차원을 확인하기 위해 다차원척도법(MDS, Multi-Dimensional Scaling)을 활용하였다. 우선, 선행연구 및 국내외 지원기관의 기준을 바탕으로 3차원의 사회적기업가 구성요인인 사회성, 혁신성, 사업성을 도출하고, 이를 각각 상, 하로 나누어 배합한 뒤 2³ = 8인의 가상 에피소드를 설정하였다. 그 후, 국내 사회적기업 관련 학계 및 실무 종사자 34명을 대상으로 가상 에피소드를 사회적기업가의 관점에서 평가하게 하였다.
분석 결과 국내 전문가들은 사회적기업가를 사회성, 혁신성, 사업성의 3가지 차원으로 평가하고 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 사회적기업가 정신에 대한 국내 전문가들 간의 인식을 확인하고 견해차를 좁히는 것과, 진정성을 가진 사회적기업가의 선발 및 지원, 균형잡힌 사회적기업가의 교육과 배출에 있어 시사점을 준다.Nowadays, the interests of Social Enterprise is gradually increasing. However, because of two important purpose-social purpose and corporate thinking-, social enterprises have a lot of difficulties. This study empirically examines the Social Entrepreneurship Attributes by using the method of MDS(Multi-Dimensional Scaling method). To test the hypothesis of this research, conducted SPSS 18 using data and information gathered from specialist of social enterprise in Korea.
Before the research, we drew 3 attributes of Social entrepreneurship-Sociality, Innovation, Market Orientation-from advanced research, and developed 8 social entrepreneur episodes. Results from analysis revealed that, relation between responses and 3 dimensions significant partially.