본 연구는 가구의 사교육비 지출과 다른 소비지출과의 관계와 소득계층에 따른 그 차이를 분석하였다. 분석결과, 빈곤층의 사교육비 지출 수준은 중산층과 상층가구에 비해 적을지라도, 가구의 소비지출에서 차지하는 비중은 높게 나타난다. 또한 가구의 사교육비 비중이 증가 또는 감소로 인해 조정되는 소비 비목은 소득계층에 따라 차이를 보인다. 즉 중산층과 상층은 사교육비 비중 변화에 따라 탄력적으로 다른 소비를 조정하는 반면, 빈곤층은 탄력적으로 조정할 수 있는 소비 항목에 제약이 있었다. 이는 빈곤층은 사교육비 지출로 인한 소비지출의 제약으로 인해 생활에 필요한 충분한 소비를 하지 못할 가능성을 보여준다. 빈곤층 가구에서 사교육비 지출은 가구의 경제적 부담을 증가시킬 뿐만 아니라 가구 소비의 위축을 가져와 실질적인 경제적 안녕을 저해할 가능성이 높다. 따라서 빈곤층의 사교육비 부담과 지출의 증가로 인한 경제적 안녕의 훼손과 불안정한 소비로 인해 발생하는 제반의 문제를 예방하기 위한 사회적 노력이 필요하다.The purpose of this study is to analyse the change of consumption structure of households due to spending on private tutoring, then analyse the difference of change depending on income bracket. The results of the study show that the proportion of private tutoring spending of poor households is relatively higher than high or middle income households although the amount is smaller than them. The consumption items adjusted by the change of private tutoring spending are different depending on income level, and adjustment possibility of them of poor households is very lower than other classes. These show their risk of insufficient consumption of food, clothing, and shelter is high. The burden of private tutoring spending of the poor increase the economic insecurity, therefore various supportive approaches such as improvement of the quality of public education, economic support the poor suffering from the burden of private tutoring spending are necessary to prevent the latent problems of the poor and their children.