이 연구는 유도 지도자의 행동유형과 경쟁 리더십이 지도효율성에 미치는 영향을 규명하여, 유도 지도자와 선수들의 지도력 향상과 경기력 향상을 위한 기초자료를 제공함과 동시에 지도자와 선수의 상호관계로 효과적이고 효율적인 경기력과 지도력 증진에 기여할 목적으로, 전국 유도선수 협회에 등록된 고등학교 남자선수를 대상으로 편의추출법(convenience sampling)을 이용하여 총 503명의 자료를 SPSS 17.0 통계프로그램을 이용하여 연구 목적에 맞게 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 지도자의 행동유형과 경쟁적 리더십, 지도효율성은 상호 긍정적인 상관관계가 성립하는 것으로 나타났다. 둘째, 지도자의 모든 행동유형은 조직몰입과 선수사기에 대한 지도효율성에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났고, 민주적인 지도자의 행동은 사회지원적 지도효율성에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 셋째, 창조자, 독재자, 지시자, 실행자, 모니터에 해당되는 경쟁적 리더십은 조직몰입에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났고, 창조자, 대변자, 실행자와 같은 경쟁적 리더십은 선수사기에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났고, 창조자, 대변자, 독재자, 실행자, 모니터, 통합자에 해당하는 경쟁적 리더십은 운동생활성과에 대한 지도효율성에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.The purpose of this study is to investigate the effect of coach behavior pattern of Judo coach and competitive leadership on instruction effectiveness, provide the basic data to improve the leadership of Judo coaches and athletic performance of athletes and contribute to promote effective and efficient athletic performance and leadership with mutual relations of coaches and athletes. Convenience sampling method was used with a target of male high school athletes registered in national Judo athletes association. Data were collected from a total of 503 male high school athletes and analyzed using SPSS 17.0 statistical program. The following conclusions were obtained from the results analyzed based on the purpose of this study. First, it is found that behavior pattern, competitive leadership, instruction effectiveness of coaches constitute a mutual positive correlation. Second, it is found that all behavior patterns of coach have positive effect on organizational commitment and athlete’s fighting spirit, and democratic behavior of coach has a positive effect on instruction effectiveness of social support. Third, it is found that competitive leadership corresponding to creator, dictator, indicator, executor and monitor has a positive effect on organizational commitment, and competitive leaderships such as creator, advocate and executor have a positive effect on athlete’s fighting spirit. It is found that competitive leaderships corresponding to creator, advocate, dictator, executors, monitor and integrator have a positive effect on instruction effectiveness on sporting life performance.