여가 소비와 취향에 대한 국내의 경험적 연구들은 문화자본 이론에 대한 검증을 시도하고 있지만, 연구결과가 일관되지 않고 상이하여 이론의 타당성 여부를 판단하기에 어려움이 있다. 오늘날 국내외의 경험적 연구에서 부르디외가 제기했던 이론과 상이한 결과가 제기되는 것은, 사회와 시대가 다르기 때문일 수도 있지만, 경험적 연구들이 보여 주는 한계와 문제도 간과될 수 없다. 이러한 문제의식 하에서 이 글에서는 국내에서 수행된 여가 취향에 대한 경험적 연구를 비교 분석하여 문화자본 이론에 대한 적응가능성과 현실 설명력을 살펴보고자 하였다. 이 글에서는 특히 여가 취향에 대한 경험적 연구에서 발견되는 계급·계층 구분과 관련한 이론적 문제와 경험적 문제를 중심으로 살펴본다. 마르크스와 베버, 부르디외의 계급이론을 검토하고 여가 취향에 대경험적 연구에서 제기되는 계급 구분의 문제를 살펴본다.Many empirical studies on leisure tastes tried to verify Bourdieu's cultural capital theory. Most results of the studies, however, are not tend to consistent among researches. This makes it difficult to know whether the theory is applicable to Korea society or not. For the first time, this study reviewed the classical theories on social class of Marx, Weber and Bourdieu. After reviewing Bourdieu's cultural capital theory and previous studies, several issues of empirical studies about identification of class of respondents on leisure tastes are discussed. First, classification of respondents’ class should be refined for more accurate hypothesis test. Many empirical studies used occupation of respondent as social class variable. However, occupation is different from social class. Second, careful considerations on the theoretical perspective of identification of class should be imposed to compare and convince the cultural capital theories. This study proposed some limitations of empirical studies of Bourdieu’s cultural capital theory on leisure tastes in Korea.