이 연구의 목적은 초등학교에서의 실과교육 활동의 효과를 제고하고 초등학생들의 사고와 관련된 연구에 기초적인 자료를 제공하기 위해 초등학생들의 기술적 사고성향을 중·고등학교 학생들과 비교하는데 있었다.
이 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다.
첫째, 초·중·고등학교 학생들 모두 기술적 사고 성향 중 기술적 조작 성향과 기술적 호기심 성향이 가장 높았다. 이를 통해 수업 전략을 수립할 때 기술적 조작 성향과 기술적 호기심 성향을 우선적으로 고려하는 것이 필요함을 알 수 있었다.
둘째, 기술적 문제 파악 및 해결 성향 요인을 제외한 기술적 사고성향의 모든 요인에서 초등학생은 중·고등학생과 차이가 있었다. 이를 통해 사고와 관련된 초등학교 실과 교육활동은 중·고등학교와는 차별화되어 이루어져야 함을 알 수 있었다.
셋째, 기술적 분석 요인을 제외한 모든 요인에서 초등학생의 기술적 사고성향이 중학생과 고등학생에 비해 높았다. 학년이 올라감에 따라 기술적 사고성향이 점차로 낮아지는 이러한 문제를 해결하기 위한 구체적인 전략을 초등학교 실과교육에서 부터 수립할 필요가 있다.
넷째, 초등학교 남학생과 여학생은 기술적 분석 성향, 기술적 문제파악 및 해결 성향, 기술적 조작 성향에서 차이가 있었다. 또한 초등학교에서 고등학교로 학년이 올라감에 따라 남학생과 여학생 사이의 기술적 사고성향 차이가 점차로 커지고 있었다. 이에 따라 남학생과 여학생의 성별을 고려한 사고교육 관련 교육계획을 수립할 필요가 있다.The purpose of this study was to compare elementary school students and middle·high school students' technological thinking disposition to improve the effect of elementary school's practical arts education activities and to provide the basic data to the study that related to the elementary school students' thinking.
The conclusions of this study are as follows.
First, Among the technological thinking disposition's factors technological manipulation disposition and technological curiosity disposition were showed the most high score in all the elementary·middle·high school students. Through this result we could know that when set up the class strategies we should consider technological manipulation disposition and technological curiosity disposition preferentially.
Second, In all factors except technological problem identifying and solving disposition factor there were differences between elementary school students and middle·high school students. Through this result we could know that elementary school's practical arts education activities that are related to thinking should be differentiated from middle·high school.
Third, In all factors except technological analysis disposition factor elementary school student's technological thinking dispositions were more higher than middle and high school students. So we need to set up the specific strategies from the elementary practical arts education to settle the problem that technological thinking disposition's were gradually decreased as grades went up.
Fourth, There were differences between elementary school's male and female students in technological analysis disposition, technological problem identifying and solving disposition, technological manipulation disposition. And the differences were gradually grew bigger between male and female students as they went up from elementary school to high school. So when set up the plan that related thinking education we should consider the gender of male and female students.