철학 사상으로서 사건의 사유는 사회 전반적으로 확장되어 미학 뿐 아니라 건축 분야에 까지 많은 영향을 미쳤다. 본 연구는 이러한 상황에 주목하여 사건에 대한 사유를 건축 공간과 연결시켜 그 상관성을 찾아보고자 한다. 사건을 본격적으로 사유의 대상으로 삼은 화이데거의 사유 이후에 사건은 많은 철학자로부터 사유의 차이를 달리하며 지속적으로 논의되어 왔다. 또한 이것이 미학적으로 영향을 미치면서 건축가의 사고에도 다르게 영향을 주었다는 점이 발견된다. 연구자는 이러한 관계에 주목하여 마틴 하이데거와 모리스 메를로퐁티, 자크 데리다, 질 들뢰즈의 사고를 근간으로 이들의 영향을 받은 건축가 루이스 칸, 피터 줌터, 스티븐 홀, 베르나르 추미, 렘콜하스의 건축 작품들을 분석하여 그 특징을 비교하였다. 사건 사유의 다양한 관점과 이와 관계된 건축가의 사고를 추적하여 논의하는 것은 사건에 관한 철학적 사유가 미학적으로 건축가의 사고에 어떻게 영향을 미쳤는지를 확인하고 이것이 작품으로 구축된 특징을 분석함으로서 사건 사유의 다양한 관점, 그리고 이것의 텍스트로서 사용된 예술, 그리고 건축의 현상을 연결 지어 분석한 상호텍스트성의 문헌 자료로서 이용될 것으로 기대하기 때문이다.An event as philosophical thought is expanded throughout our society and affected largely an architectural field as well as aesthetics. Paying attention to this fact, this study is to relate the event to an architectural space and to find an interrelationship between them. Since Martin Heidegger who started to be regarded the event as a subject of thought, many philosophers revealed different thoughts about it. Architecture works of Louis I. Kahn, Peter Zumthor, Steven Holl, Bernard Tschumi, Rem Koolhaas who had the influences from the thoughts of Martin Heidegger, M. Merleau-Ponty, Jacques Derrida, Gilles Deleuze, are analyzed and compared their features. The reason why this relationship has become the subject of research is because the event can be confirmed to be connected with an architectural thoughts by correlating with aesthetic texts. Throughout this study, each architect, who is affected from philosophers, has different characters as they have different thoughts about events. This study is expected to be used as an literature data of intertextuality of philosophy and architecture.