본 연구는 ‘현상학적 교육학’이란 무엇인지 그 의미를 해명해 보면서, 국내 교육학 관련 연구자들이 ‘현상학적 방법’을 활용하여 연구를 수행할 때 범하는 몇 가지 문제점에 대해 검토해 보는 것을 근본 목적으로 삼고 있다. 주지하다시피 현상학적 교육학은 교육학 분야에 현상학적 방법을 활용한 것으로써, 인간의 삶과 밀접한 교육의 문제를 과학주의나 실증주의의 접근방법이 아니라 그 문제 자체(본질 자체)에서 해명을 시도하고자 한다. 그런데 문제는 국내 연구자들에 의해 순수현상학(철학적 현상학)이 응용현상학(현상학적 교육학) 분야에 활용되면서, 현상학의 본질적 의미가 오해되거나 왜곡되는 사례들이 많이 발생하고 있다는 점이다. 특히 국내의 연구자들에게서 나타나는 문제로는 현상학 관련 개념에 대한 기본이해 부족과 순수 현상학자들 간의 차이성에 대한 이해 부족, 그리고 현상학과 해석학의 방법론적 차이에 대한 인식 부족 등이 있다.The purpose of this study is to review some problems that occur in the process of accepting phenomenological methods by domestic researchers majoring in Pedagogy while explaining the meaning of 'Phenomenological Pedagogy' that has been widely used in various research. Using phenomenological methods in the field of Pedagogy, phenomenological pedagogy is not to approach pedagogical issues that are closely related to human life through scientism or positivism, but to explain them in things themselves. The problem, however, is that cases misunderstood and distorted in the essential meaning of phenomenology are happening as domestic researchers are applying pure phenomenology(the philosophical phenomenology) to the field of phenomenology(phenomenological pedagogy). Especially, these researchers show some errors caused by lack of basic understanding about phenomenological concepts, lack of understanding difference between pure phenomenologists and lack of knowledge about methodological difference between phenomenology and hermeneutics.