본 연구에서는 디자인에 대한 표피적인 분석을 벗어나 보다 심층적인 인간과 디자인의 관계를 고찰하기 위해 현상학을 바탕으로 진행한다. 이를 위해 첫째, 인간의 지각범주를 중심으로 세계를 지각가능세계(Perceptible World)와 지각불가능세계(Imperceptible World)로 구분한다. 둘째, 메를로-퐁티의 “몸틀(Body schema)"의 개념을 통해 인간이 세계와 어떤 관계로 조우하는지에 대해 살펴본다. 본 논문은 몸틀에 지각의 주체와 대상, 표상과 거울, 습관적 층위와 현실적 층위, 구체적 행동과 추상적 행동의 이중적 특징이 있음을 밝힌다. 셋째, 몸틀을 살아있는 신체인 인간에만 국한시키지 않고 인간을 포함한 모든 사물에도 각자의 몸틀이 있음을 전제로 디자인된 사물의 몸틀과 인간의 몸틀의 차이점을 몸틀의 이중성에 근거해 알아본다.In this study, we tried in-depth research into relationship between human and design based on phenomenology instead of design analysis on the surface. First, we divided worlds into perceptible and imperceptible one on perception range of human being. Second, we searched how human and world become related by Mearleau-Ponty's "Body schema" that has duality such as subject versus object of perception, representation versus mirror of world, layer of habitual body versus actual body, and concrete movement versus abstract movement. Third, Instead of assumption that only human as living body can contain body schema, we tried to analyze difference of body schema in between human and designed object on the premise that every single thing in the world has its own body schema.