오늘날 문화예술기능을 활용하여 도시를 활성화하는 것은 매우 보편적인 도시정책의 과제가 되었다. 그러나 광범위한 정책적 노력에도 불구하고 문화예술기능을 활용한 도시재생이 실제 도시공간에 어떠한 효과를 지니고 있는지, 또 어떻게 추진되어야 의도하는 효과를 창출할 수 있는지는 명확하지 않다. 본 논문은 문화기능과 도시공간의 갈등관계를 염두에 두면서, 문화예술을 활용한 도시재생에 대한 규범적 이론으로 문화클러스터 전략을 제시하고 광주광역시 대인시장을 사례로 이론을 적용ㆍ검증하는 것을 목적으로 한다. 문화클러스터 전략은 문화기능을 지역사회에 뿌리내리는 것을 목표로 예술가 사회네트워크를 육성하는 정책을 의미한다. 대상지역인 광주광역시의 대인예술시장은 침체되어 있는 전통시장을 문화예술기능을 통해 활성화시키려는 노력이 경주되고 있는 사례다. 대인예술시장에는 예술가와 지역 상인, 그리고 정부의 지원정책이 함께 어우러져 있어 문화클러스터 전략의 다양한 측면을 효과적으로 조망할 수 있는 사례로 판단하였다. 본 논문은 대인예술시장을 사례로 문화클러스터 전략의 한계와 가능성을 살펴보고 향후 발전방향을 제시한다.With the rise of cultural economics in the post-industrial cities, the urban cultural strategies have been widely accepted as a effective tool for urban revitalization. However, the previous literatures have paid little attention to what factors behind cultural strategies can produce desirable consequences, and how we need to implement the strategies to make sure to generate positive impacts on neighborhoods. By adopting the research framework of the industrial cluster studies which has been developed in the economic geography circle, the paper tried to develop the conceptual model of the cultural cluster strategies and applied the idea into Daein art market in Gwangju Metropolitan city. Daein art market, a traditional market at the city center troubled with declining number of customers, is now trying to revitalize itself by harnessing the activities of local artists clustered at the market. Focused on the three factors of the cultural cluster strategies which are the sense of community, the work network and the local connections, the paper attempts to shed light on the potentials and the limitations of cultural cluster strategies in Korea.