본 연구는 감성을 기반으로 융합적인 문제해결 과정을 통하여 창의성을 발현할 수 있도록 인형극을 활용한 예술중심 STEAM 융합교육 프로그램을 개발하고 적용하는데 그 연구의 목적이 있다. 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 인형극을 통하여 예술중심 융합교육 프로그램을 개발·적용한다. 둘째, 융합교육 프로그램 적용을 통해 초등학생의 융합적 사고력과 창의적 문제해결력을 신장한다. 셋째, 개발 프로그램의 현장 적용을 통해 융합교육을 일반화시킨다. 본 연구의 결론을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 제시한 인형극을 활용한 예술 중심 융합교육 프로그램을 적용할 때에는 융합적 발문을 효과적으로 활용해야 한다. 둘째, 인형극을 활용한 예술 중심 융합교육 프로그램을 수업할 때에는 차시 중심이 아니라, 단원 중심의 프로그램을 설계하고 상제시, 창의적 설계, 감성적 체험 등의 수업 단계를 거쳐야 한다. 셋째, 인형극을 활용한 예술 중심 융합교육 프로그램을 적용할 때에는 교사 중심(1수준 융합), 교사와 학생의 연계(2수준 융합), 학생 중심(3수준 융합) 등 학생 능력 및 특성 등에 적합한 수준별 STEAM 융합교육을 실시해야 한다.The purpose of this study is develop STEAM converged education program and adapt it by using toy-drama for the purpose of manifesting creativeness through emotional basis converged problem solving methods. Specific study program is below. First, develop and adapt art-oriented converged education programs through toy-drama. Second, by adapting converged education programs, enlarge converged thinking and creative problem solving of primary school students. Third, generalize converged education through adapting developed program at the school. The result of this study is below. First, For adaptation of art-oriented converged education program through toy-drama use effectively converged epilogue. Second, take procedure step when educate art-oriented converged education program not by time base but by unit base program design which contained status indication, creative design, emotional experience. Third, when using art-oriented converged education program, STEAM converged education must be done at a suitable to level and ability of students, such as, teacher- centered(1st class convergence), teacher-student relayed(2nd class convergence), student-centered(3rd class convergence).