이 연구의 목적은 방송광고판매의 공익적 공공적 특성의 논거를 설명하는 데 있다. 이를 위해 이론적 탐색과 헌법재판소의 판결에 대한 해석, 방송광고판매제도의 제도화 과정을 규명하였다. 주요 결과로는 첫째, 방송광고는 방송의 공익성에 기인하여 공공재적 특성과 외부효과가 있다. 둘째 헌법재판소 판결은 방송광고판매의 가치재적 특성에 근거하여 공익성 보호, 소비자 후생과 공공복리를 위한 공정성 유지, 중소방송의 연계판매를 통한 지역적·사회문화적 다양성 보호 조치로 해석될 수 있다. 셋째 방송광고판매제도의 법제화 과정은 관행으로서 정착·유지되던 방송광고판매의 공익적 공공적 특성을 공식적인 규칙으로 정립했다. 또한 제도변화의 특성으로 방송광고판매시장에 시장경쟁원칙을 도입하였지만 여전히 제한적이다. 이를 경로의존성을 통해 설명했다. 이 연구는 사적 재화인 방송광고판매의 공공적 공익적 특성의 근거를 제시하였다는 점에서 의의를 갖는다. 하지만 방송광고판매의 공익적 공공적 특성을 강화할 수 있는 구체적 방안을 제시할 필요가 있다.The purpose of this study is to present the rationale of publicity and public interests for broadcast advertising sales. To do this, on the theoretical exploration and interpretation of the Constitutional Court's judgement and institutionalization process of broadcast advertising sales system were investigated. First, broadcast advertising has the characteristics of public goods due to merit goods and external effects. Second, Constitutional Court’s judgement can be interpreted protection of the public interest, protection of locality and cultural diversity and maintain fairness for the public welfare and consumer welfare. Third, formal rules about publicity and public interest was established in legislative process. This study suggest rationale on the publicity and public interests in broadcast advertising sales.