『난쏘공』연작은 1970년대 자본주의 구조적 메커니즘인 사물화를 면밀하게 투영한다. 자본적 메커니즘에 의해 자신의 보금자리가 하루아침에 철거당한 현실을 직면한『난쏘공』의 주인공 ‘영수’는 사물의 본질적 인식을 통해 물질성을 극복하고자 한다. 예컨대, 이십오만 원짜리 아파트 입주권이 투기업자들에 의해 사십오만 원에 거래되고 그것은 결국 거대자본이라는 왜곡된 담론을 형성하고 나아가 자본주의 사물화의 원천임을 인식하는 것이다. 더불어 아버지의 죽음을 통해 존재의 근원으로서의 축적된 아버지의 시간을 성찰하게 된다. 노비였던 아버지로부터 비롯된 자신의 계급이 결국은 반성적 시간의 부재에서 비롯된 것임을 비로소 인식하게 된 것이다. 계급적 본질을 제대로 인식할 때 비로소 주인과 노예의 변증법을 탈피할 수 있는 것이다. ‘영수’의 저항행위는 이 같은 현실인식에서 비롯된다. ‘영희’ 또한 지금껏 자신이 살던 집이 ‘팬지꽃’처럼 분홍색이 아니라 ‘회색’이었음을 인식하면서, 그것이 아버지의 ‘피’의 응집물임을 인식한다. 반면 자본가 아버지의 계급을 환경적으로 물려받은『내 그물로 오는 가시고기』에서의 ‘경훈’ 역시 아버지와의 동일화를 통해 자본주의의 구조를 구체적으로 인식한다. 주체의 능동적 실천의지를 보여주는 ‘영수’에 비해 감각적 사물화에 예속되어 가는 경훈’의 현실인식은 풍요와 소비에 입각한 후기자본주의적 특성을 그대로 투영하고 있다. 이처럼 본격화되는 1970년대 자본주의 사물화는 무산자와 부르주아 등의 차별적 가치를 더욱 확고하게 하면서 물신적 메커니즘으로 자리잡는다.『난쏘공』은 1970년대 중반 생산과 소비적 메커니즘으로 양분화되고 있는 과도기적 자본주의 사회의 여러 양상을 두 명의 전형적 인물과 배경을 통해 반영하고 있다.The series of『A Small Ball Shot Up by A Dwarf』carefully reflects the materialization, which is the structural mechanism of capitalism in 1970s.『A Small Ball Shot Up by A Dwarf』in ‘Yeong Su’ realized that his home was demolished in a day by capitalistic mechanism and attempted to overcome the corporeality through the essential realization of a material. For example, his 250 thousand won right to apartment residency was traded at 450 thousand won by speculators and this situation made a contorted discourse, a big capital; therefore, he realized it as the origin of capitalistic materialization. In addition, by his father’s death, he reflected on his father’s accumulated time as the origin of existence. Finally, he realized that his class generated from his father as a servant resulted from the absence of reflective time. Namely, when realizing the essence of class, he broke from dialetics between a master and a servant. The resistance of ‘Yeong Su’ results from his realization of reality. Also, as ‘Yeong Hui’ realized that her home’s color was not pink like a ‘pansy’ but was ‘gray’ and that was the agglutination of her father’s ‘blood’. But, in , ‘Gyeong Hun’, who environmentally inherited the capitalist class by his father, so concretely realized the structure of capitalism by identification with his father. Opposed to ‘Yeong Su’ showing the will to practice positively as a main agent, the realization of ‘Gyeong Hun’ being subject to sensitive materialization reflects the characteristics of post-capitalism based on the richness and consumption. Consequently, the seriously capitalistic materialization in 1970s remained the discriminative values of proletarians and bourgeoisie and became a fetish mechanism. In the novel『A Small Ball Shot Up by A Dwarf』, the story reflects various aspects of transitional capitalistic society divided into a productive mechanism and a consumptive mechanism in the middle of 1970s by two typical characters and their backgrounds.