포경업은 세계 해양패권을 둘러싼 열강들 간의 각축전을 대표할 정도로 오대양 각지에서 전개된 ‘최초의 글로벌 산업’이었다. 풍부한 포경 자원을 보유한 동해는 19세기말 러·일 양국 간 에 포경의 주도권을 둘러싸고 치열한 경쟁이 전개되었으며, 이 과정에서 훗날 한반도 포경업의 최대 거점지로 성장하게 될 울산 장생포 일대의 개발이 시작된다. 러일전쟁을 계기로 일본이 한반도 근해의 포경업을 독점하면서 고래의 남획으로 인해 동해의 포경업이 주춤하게 되자, 1920년대 후반에는 포경업의 무대가 남해와 서해로 확장되어 대흑산도 부근이 포경업의 주된 무대로 번성하기도 했지만, 1930년대에는 다시 동해의 포경업이 활성화되어 장생포 지역이 부흥을 맞게 된다. 중일전쟁 이후에는 장생포항 일대를 중심으로 하여 울산을 일본제국의 석유 공급을 위한 거점지로 개발하려는 울산공업도시건설계획이 발표되어 일부 실행에 옮겨졌으나, 일본의 태평양전쟁 패전으로 중단되었다. 일제가 남긴 포경업의 식민지 유산과 지난 세기 한국 포경업의 메카 장생포 지역이 경험한 파란만장한 변화상은 20세기 전·후반 한국사회가 경험한 식민지 근대화와 압축 근대화의 연속과 단절의 문제를 지방사의 맥락에서 새롭게 제기한다.It can be said that whaling is the first global industry developed in all five great oceans, representing the arena of the struggle among the world powers over the maritime hegemony. In the 19th century the East Sea became famous for its plentiful marine ecosystem of whales. In the course of the keen competition between Russia and Japan to gain initiative in whaling in the East Sea at the end of the 19th century, development of Jangsaengpo port area as the biggest whaling station in Korea began. With the victory of Japan in the Russo-Japanese War in 1905, Japan started to monopolize the inshore whaling around the Korean peninsula. As results of catching whales in excessive numbers for more than a decade by Japanese whaling companies, whaling industry in the East Sea declined in the 1920s. With a sharp decrease of a catch of whales in the East Sea in the latter half of 1920s, Japanese whaling companies in colonial Korea moved their main whaling station to Heuksan Island located in-between the South Sea and the Yellow Sea. The 1930s witnessed the reactivation of whaling in the East Sea and the revival of Jangsaengpo port as the mecca of whaling in the Korean peninsula. Following the outbreak of the Sino-Japanese War, Jangsaengpo port area was planned to be developed as a petrochemical complex as a part of the construction plans of industrial town in Ulsan city by Japanese colonial government, which were carried out only for a few years before the defeat of Japanese Empire in the Pacific War in 1945. The legacy of Japanese colonial whaling industry and the dramatic shift of Jangsaengpo port area in the 20th century raise us the question of the relationships between colonial modernization and postcolonial compressive modernization of Korean society in the historical context of a local port city.