본고는 중국 최초의 조선족 영화 감독인 장률의 영화 중에서 <당시>, <망종>, <중경>에 나타난 인물의 재현방식을 주변인, 하위주체, 디아스포라의 관점에서 분석하였다. 장률은 이중적 타자이자 경계인으로 그의 영화는 소수자 영화의 특성을 갖는다. 그의 영화에 나타나는 특성들은 다음과 같다. 첫째, 장률의 이중적 타자로서의 정체성은 그의 영화를 공정하고 보편적인 시각으로 인도한다. 둘째, 장률의 영화 안에서 주체와 타자는 명확하게 분리되거나 고정관념에 사로잡혀 있지 않고 유동적이다. 셋째, 장률은 변화하는 사회상을 재현하면서 그 사회를 지탱하는 중요한 가치를 문학에서 찾고자 한다. 넷째, 장률은 언제나 인간을 인간이게 하는 존엄성을 추구하며 소수자 특히 여성에게서 그 가능성을 찾는다. 인간이 인간인 이유를 근본적으로 탐구하는 인문학자 출신의 지식인이라는 그의 이력은 여성과 남성, 주체와 타자의 경계를 넘어서서 인간 본연의 존엄을 추구하고자 하는 의식을 기반으로 한 영화를 창조하였다.This thesis is a study on Zhang Lu and his movies. He is the first Chosunjok(ethnic Korean in China) director. I analyzed his movies , and in the viewpoint of marginal man, subaltern and diaspora. There are characteristics of the minority movie in his movies because he is the dual other and marginal man. There are important characteristics in his movies. 1. The identity of Zhang Lu as the dual other led his movies to the fair and general viewpoints. 2. The subject and the other were not separated and not fixed by prejudice in his movies. 3. Zhang Lu tried to represent changes of the society and endeavored to search the important values to support the society in literature. 4. Zhang Lu always inquired into the dignity of human and he found the possibility in the minority and women. He is a humanist director and a intellectual person who was searching for the values of human. This background made him to create movies to find the basic dignity of human being to pass over the boundary between women and men, the subject and the other.