수명장자 징치 실패가 보여주는 바와 같이, 그리고 노가단풍 아기씨의 삶의 고통이 현실에서 반복되는 것처럼, 이 지상에는 고통이 종식되는 일은 없을 것이다. 이러한 냉철한 현실 인식이 이들 신화에는 들어 있다.
레비나스는 고통 속에 있는 타인이 보여주는 얼굴, 표정, 신음, 외침, 한탄이 우리로 하여금 그를 주목하게 한다고 본다. 고통은 나의 의지와 무관하게 일방적으로 주어지고 그 앞에서 우리는 어찌할 수 없게 된다. “고통은 순수하게 당하는 것, 어떠한 도피처도 없이 굴복당하는 것, 굴복 그 자체에 굴복하는 것이다.”
이를 통해서 내가 아닌 약자에 대한 이해가 가능하게 된다고 보인다. 아버지 없는 아이를 낳아 가난 속에서 혼자 기르는 많은 여성이 현실적으로 존재한다. 이들의 고통을 함께 하며 보편화하는 인식의 발전이 있다. 그 어머니 밑에서 자라는 삼멩두같은 아이들의 고통도 함께 자기화할 수 있다. 약자들을 서로 돕는 윤리적 자아가 자연스럽게 생성된다.
<초공본풀이>에서 보여주는 고통의 모습을 <이공본풀이>, <세경본풀이> 등 제주도의 다른 서사무가와 비교해 보았고, 또한 그리스 신화에서 여주인공들이 교만으로 인해 비극으로 삶을 마감하는 것과 좋은 대조가 된다는 것도 살펴보았다.I have examined the problem of human suffering through the three pieces of shaman epic of Jeju Island. shows us the sufferings from nature itself. is about the sufferings from man of power/wealth. The heroine of does not know the reason why she had to go through such a hardship or ordeal. It is the sufferings from existence. we all have the same kind of suffering from unknown cause. Her face, moan, cry and lamentation talk to us. we can not help noticing and hearing her suffering. We become share her sorrow. The shaman and the audiences share the tears with the heroine. That way, it seems to be possible for us to understand the others, the weak, as Emmanuel Levinas, a French Philosopher, taught us.
Her face, moan, cry and lamentation talk to us. we can not help noticing and hearing her suffering. We become share her sorrow. The shaman and the audiences share the tears with the heroine. That way, it seems to be possible for us to understand the others, the weak, as Emmanuel Levinas, a French Philosopher, taught us.