본 연구는 발달지체유아를 위한 학급수준 교육과정 수정ㆍ적용에 따른 유아특수교사의
실천적 지식을 Elbaz(1983)의 이론에 따라 분석한 연구로 8명의 유아특수교사와의 심층
면담을 실시하였다. 본 연구 결과 유아특수교사들은 일반교육과정을 발달지체유아에게 적
합하게 교수내용, 교수방법, 교수환경에서 수정ㆍ적용하는 실천적 지식을 가지고 있었고,
학급수준교육과정과 개별화교육계획을 병합ㆍ운영하는 실천적 지식을 가지고 있었다. 본
연구는 유아특수교사가 교육과정을 수정ㆍ적용하는 과정에 따른 유아특수교사의 실천적
지식을 분석하여 이론과 실제의 차이가 적은 교육과정 수정ㆍ적용 지침의 기초를 마련하
였다는데 그 의의가 있다.This study analyzed early childhood special education teachers’ practical knowledge
regarding modification and application of education curriculum for young children
with developmental delays based on Elbaz’s theory, and eight early childhood special
education teachers were participated through in-depth interview in this study.
The results showed that first, the participants were found to have practical knowledge
for making an appropriate modification and application of regular education curricula
such as instructional content, method and environment for the young children with
developmental delays. Second, they were also able to integrate and manage regular
education curricula and Individualized Education Programs simultaneously. Results
of this study suggest analysis of early childhood special education teachers’ practical
knowledge, when they modify and apply the regular education curricula, and lay the
groundwork for guidelines to apply education curricula to minimize gap between
theory and practice.