교통수요관리와 도심활성화의 차원에서 추진되는 대중교통전용지구는 적지 선정여부에 성패가 좌우된다. 적지를 판단하기 위한 후보지 평가과정에는 다양하고 때로는 상충적인 기준이 고려되는데 이에 대한 의견은 이해관계자 간에 상이하다. 따라서 의견을 합리적으로 수렴하는 방법이 무엇인지, 그리고 의사결정집단의 특성에 따라 의견의 차이가 어떠한지 파악하는 것이 중요하다. 본 연구는 대중교통전용지구 후보지 평가를 위한 복수의 기준을 발견하고 이를 유형화한 후, 이를 다단계 위계모형으로 나타낸다. 이 모형을 기반으로 정부, 업계, 학계의 전문가들을 대상으로 AHP를 통해 개별 기준이 갖는 상대적인 중요도를 계산하고 성별, 연령, 업종 및 경력 등 표본의 특성이 중요도 평가에 어떠한 영향을 미치는지 분석한다. 분석결과, AHP는 어떠한 계산모드 채택하느냐에 따라 평가항목의 상대적 중요도를 다르게 판정하는 것으로 나타난다. 한편, 집단별 분석에서는 (1) 어느 집단이든 후보지 적합성을 평가하는 두 일반요소 중에는 후보지 도입에 따른 기대효과 측면을 후보지가 갖는 제약조건 측면보다 우선시 하지만 (2) 각 집단은 세부기준에 대해 상이한 의견을 보이며 그 차이는 직종, 연령 및 경력, 성별에 따른다는 결과를 도출한다.The success of transit malls, which are being introduced for managing transportation demand and vitalizing downtown activities, depends on the suitability of the candidate sites. The process of the candidate evaluation requires various and sometimes conflicting considerations or criteria on which stakeholders show differing opinions. Thus, an issue is what a rational way of synthesizing the opinions is and how the difference is related to characteristics the stakeholders have. Accordingly, this study identifies multiple criteria for the selection of the transit mall candidate, categorizes the criteria, and structuralizes them in a multi-level hierarchy model. Based on the model, it conducts an expert survey and AHP analyses. This allows to determine the relative magnitudes of the criteria and to examine the relationship that the magnitudes have with the sampled experts’ characteristics. A major finding is that the resultant magnitudes differ by computation mode used in AHP. By analyzing the sample itself, it finds that (1) at a general level, benefits expected from a candidate overwhelm its constraints in magnitude, but (2) at a specific level, the magnitudes differ among the groups of the sample, specifically according to their occupation, age and career, and gender.