본 연구는 Bruner의 문화심리학적 접근에서 본 내러티브적 사고의 중요성을 토대로 비서교육 교재개발에 내러티브 탐구방안의 적용을 모색하고자 시도되었다. 이를 위하여 연구문제로 다음과 같은 두 가지를 설정하였다. 첫째, 내러티브 탐구의 개념과 교육학적 가치는 무엇인가? 둘째, 비서실무 교재개발에 적용가능 한 내러티브 탐구의 효과적인 틀은 무엇인가? 연구문제의 결과를 도출하기 위하여 문헌분석 및 내용분석을 활용하였다. 문헌분석을 통하여 내러티브의 개념을 파악하고, 교육학적 가치를 탐색하였다. 선행연구 분석을 통하여 내러티브 탐구는 법학, 의학과 같은 전문분야에서조차 다양하게 활용되고 있음을 알 수 있었다. Clandinin과 Connelly가 제안한 내러티브 탐구절차에 따라서 내러티브 중심 교재개발을 위한 구성 틀을 제안하였다. 이 틀을 토대로 실무실습 교재 다섯 권을 분석한 바 각 교재별 업무와 관련된 다양한 내러티브는 제시되고 있으나 각 내러티브별 연계성이 부족하고, 이에 대한 성찰적 탐구 및 해석논의가 부족하여 학습자들이 근원적 문제해결을 위한 이야기식 사례분석은 충분히 활용하고 있지 못함을 발견하였다. 본 연구를 통하여 향후 비서교재개발에 보다 적극적이고 의미있는 내러티브 탐구 활용이 촉진되기를 기대한다.This study is designed to find out the adaptability of narrative inquiries by J. Bruner in developing a guidebook on practices for office professionals. Research questions included: 1)What is the narrative inquiry and how is it utilized for education area? 2)What is an effective frame to develop a guidebook for office professionals using the narrative inquiry? To arrive at a conclusion, the study includes a literature review and content analysis. The literature review discusses the concept of narrative inquiry and its educational value. The narrative inquiry has been widespread in law education as well as in medical education. On the other hand, a procedure of narrative inquiry studied by Clandinin and Connelly formed the foundation in developing a guidebook content in this research. Through the lens, a researcher tried to analysis the five textbooks which were published from the mid-1990s to last year to see how well the narrative items were. As a result, those of books did not have a lot of continuity of narrative perspectives in each chapter, and reflective review based on the narrative inquiry was not followed in each book either. This study hopes to contribute to the argument of finding an effective way to develop guidebooks by borrowing narrative inquiry.