이 연구는 교육종단연구 자료를 이용하여 중학생의 학습 및 오락 목적의 컴퓨터 활용이 성별에 따른 차별적 학업성취도 변화에 미치는 영향을 잠재성장모형을 통하여 탐색한 것이다. 학업성취도 성장모형의 초기치와 성장률 모두 국어는 여학생이 높은 반면 수학은 남학생이 높은 것으로 나타났다. 학년이 올라감에 따라 컴퓨터의 학습적 활용은 선형으로 감소하는 반면, 오락적 활용은 비선형으로 증가하였는데, 성별로 보면 남학생은 여학생보다 초기수준에서 컴퓨터 활용이 낮은 편이나 학년이 올라감에 따라 오락적 활용이 증가하는 속도가 더 빠른 것으로 나타났다. 그리고 국어와 수학 초기수준에는 학습적 활용은 긍정적, 오락적 활용은 부정적 영향을, 국어 성장률에는 학습적 활용이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 성별에 따른 학업성취도 변화에 있어서는 학습적 활용은 국어의 초기수준에 매개변수로 작용하였다.This study aims to investigate the impact of computer use for learning and recreation on the differential level of academic performance according to gender using Korea Educational Longitudinal Survey panel data for middle school students. To this end, latent growth modeling was used. In the growth model of academic performance, for both initial value and growth rate, girls perform better in Korean language and worse in mathematics than boys. The growth model of computer use for learning shows a linear decreasing change, while computer use for recreation shows a nonlinear-increasing trajectory. In the growth model of computer use, boys shows lower computer use than girls for initial value, however, they show higher growth rate of computer use for recreation as time goes by. Also, while computer use for learning and recreation has a positive and a negative effect, respectively, on the initial value of growth in Korean Language and Math, computer use for learning affects the growth rate of Korean Language. Computer use for learning has a significant effect on the relationship between gender and the initial value of the growth model for Korean Language as a mediator variable.