2011년도 보건복지부 자료에 의하면, 아동복지시설 보호아동은2011년 총 16,523명이며, 18세 퇴소 연령에 당면한 중ㆍ고교생의비율이 증가하고 있고 대학진학률은 전체 청소년 대학진학률에 비해 매우 낮아, 시설 아동을 위한 자립의 필요성이 강조된다. 또한시설 퇴소 청소년의 취업형태는 2011년 기준 정규직 56.2%, 비정규직 30%, 기타 13.8%로 나타나 불안한 고용상태를 보여주고 있으며, 직종은 기능직 19.9%, 단순노무직 19.4%, 서비스직 17.3% 등비교적 단순직에 머물러 자립곤란이 예상되고 이에 따른 지원과후원의 확대가 필요하다(보건복지부․중앙아동자립지원센터, 2011). 특히, 퇴소청소년의 자립실태를 조사 결과(보건복지부․아동자립지원사업단, 2012)에 의하면, 퇴소청소년이 취업을 준비하는데 겪는 어려움은 적성 미파악 30.2%, 학력/기술/자격부족 20.8%, 경험부족이18.8%로 나타났다. 이는 시설 아동의 적성파악을 바탕으로 한 직업교육 및 훈련의 필요함을 보여 준다. 또한 2008년도 실태 조사결과에 비해 비정규직 일자리가 증가하였으며, 퇴소청소년의 1/3정도는 취약한 생활환경에 노출되어 있는 것으로 나타났다. 일부 퇴소청소년들은 아르바이트로 생활비, 학비 등의 생계를 꾸려가고 있어 경제적 어려움에 노출되어 있음을 알 수 있다.The survey was conducted among the child in the residential care of high school second-grade students, the age of sixteen living in residential care for children of child welfare institutions in Seoul and Gyeonggi-do born between March 1st, 1995 and February 28th, 1996 and each person in charge of self-reliance helping them by institution. It was conducted form July 9th,2012 to 13th by mail. These results produced a number of important suggestions; 1) The child in the residential care rated the recognition of the important in the order of ‘money management skills’, ‘work life skills’, ‘career exploration and employment skills’ is high, the level of current performance is low. 2) The institutions’s child in the residential care’s vocational core skills level was lower in all areas than the company requirements levels. But, the child in the residential care only perceived low number-skill. 3) Considering the level of the child in the residential care’ substantial independence and vocational training is required. so, career education and vocational training of the child in the residential care from a middle step should be carried out.