이 연구는 OECD에서 공개한 PISA 2006 자료 중 우리나라 자료를 활용하여 ICT 활용이 성취도에 미치는 영향을 분석하였다. 개인배경, 주요 학습태도, 학교특성 관련 변인의 효과를 제하기 위해 다층분석을 실시한 결과, 컴퓨터 활용기간이 길수록, 그리고 워드프로세서, 이메일, 온라인 채팅 등 일상적인 과제에 대한 자신감이 높은 학생일수록 과학, 수학, 읽기 성취도가 높은 것으로 나타났으나 데이터베이스 작성, 그래픽 이미지 편집, 프레젠테이션 작성 등 고난이도 과제에 대한 자신감은 수학 성취도에서만 긍정적으로 작용하는 것으로 나타났다. 또한 학교와 가정에서의 ICT 활용도 자체는 전반적으로 성취도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났으며, 수학 성취도에서만 가정에서의 ICT 활용도가 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.This study analyzed the impact of ICT on students' performance based on PISA 2006 Korean data. The multi-level analysis was used to control the students' and school characteristics and the students' attitudes toward science. The results indicated that the longer they used ICT and the more confidence they had in using ICT for routine tasks such as word processing, e-mail, online chatting, and moving files, students achieved higher scores in science, math, and reading. However, confidence in high-level tasks such as creating databases, editing graphic images, and creating presentations significantly affected only math performance. In addition, using ICT itself did not significantly affect academic performance. However, using ICT at home negatively influenced math performance.