고등학교 경제 교과서에서 비교우위와 무역의 이득을 가르치기 위해 사용하는 리카도 모형은 직관적 명료함이라는 장점을 갖지만 극단적 전문화(완전 특화)를 예견하는 단점을 갖는다. 이러한 단점 때문에 리카도 모형은 현실의 무역을 설명하는 데 한계를 가질 뿐만 아니라 무역의 이득을 논증하는 데 있어서도 결함을 갖는다. 고등학교 경제 교과서는 이러한 리카도 모형의 이론적 결함을 답습하고 있어 교수, 학습 및 평가에 있어 잘못된 이해를 초래할 우려가 있다. 본 논문은 리카도 모형의 이론적 결함이 왜 발생하는지를 살펴보고 이를 수정할 수 있는 대안적 설명방식을 제시한다.The Economy textbook for high school students makes an extensive use of the Ricardian model in explaining comparative advantages and trade gains. While this model has the advantage of intuitive clarity, its inherent weakness is also obvious in that it only predicts an extreme form of specialization (i.e. perfect specialization) and thus can not explain the real world of trade in which perfect specialization is rather exceptional than universal. Furthermore it can not always succeed in demonstration of trade gains. Such theoretical weakness is not explicitly explained in the current economics textbook, which may have the potential risk of creating serious misunderstanding in classroom teaching, students' learning, and its evaluation. This paper examines the theoretical discrepancies of the Ricardian model and offers an alternative which could address these shortcomings.