본 연구에서는 1997년 이후 새로운 한국영화의 전성기를 이끌었던 대표적인 작품들의 영상과 세트에서 나타난 공간들을 비교분석하여 영화 속에 나타난 한국 현대 모더니즘 특성을 유추하여, 향후 현대 한국건축과 영화분야의 교류를 위한 학문적인 기초를 확립하는 데 연구의 목적을 둔다. 연구의 방법에 있어서는 첫 번째로는 영상에 투영되는 공간들을 활용하는 방법들에 대한 영화이론에 대해 고찰한다. 두 번째로는 1997년 이후의 대표적인 한국영화들의 공간이 가지고 있는 특성들을 전반적으로 비교하고, 마지막으로는 이를 바탕으로 모더니즘 건축공간의 본연적인 특성과의 비교 분석한다. 이를 통해 도출된 연구의 결과는 다음과 같다. 첫 번째, 1997년 이후 대표적인 한국 현대영화는 크게 70, 80년대의 일상적인 모더니즘 공간을 배경으로 하는 경우와 미장센 구성을 위해 일상을 벗어난 Late Modernism 혹은 Post Modernism적 성격의 새로운 영화 속 공간을 창출한 두 가지 경우로 나눌 수 있다. 두 번째, 한국현대 영화에서는 극중 인물의 성격과 정서적인 측면을 확연하게 드러나게 하기 위한 소도구로서 한국 모더니즘 건축의 무장식성을 활용하였다. 세 번째, 한국현대 영화에서는 모더니즘 건축에서 전면 유리창을 활용한 내외부공간의 소통과 공간적 단절을 내레이션 구성의 중요한 장치로서 활용하였다. 네 번째, 한국의 현대영화에서는 기능에 따라 공간의 확대와 축소, 그리고 구분을 가능케 하는 open space의 원리를 적용하여, 카메라의 위치를 선정함으로써 인물의 성격과 스토리에 부합되는 공간을 창출할 수 있는 방법론을 구축하였다.This study set out to compare and analyze the spaces in the images and sets of the representative movies that led the new heyday of Korean film since 1997 and examine the characteristics of contemporary Korean modernism in the movies, thus building an academic foundation for future exchanges between contemporary Korean architecture and contemporary Korean cinema. As for methodologies, the study first examined the film theories on how to utilize spaces projected onto moving images. Secondly, the study made an overall comparison of the characteristics of spaces in the representative movies of contemporary Korean cinema since 1997. Finally, the study compared and analyzed them with the intrinsic characteristics of modernism architecture space. The research findings were as follows: first, the representative movies of contemporary Korean cinema since 1997 either had a backdrop of everyday modernism space in the 1970s and 1980s or created a new space of late or post modernism in them that escaped from daily life for the mise-en-Scène composition. Secondly, the contemporary Korean cinemas used the unornamented modernism architecture in Korea as the props of revealing the personalities and emotional aspects of the characters in a prominent fashion. Thirdly, they also used communication between internal and external space and spatial severance via the facade window in modernism architecture as important devices for narration organization. Finally, they selected the camera positions by applying the principle of open space, which allows for the expansion, reduction, and distinction of space according to functions, and thus established a methodology to create a space fit for the personalities of characters and stories.