정보통신기술의 발달은 인터넷 하위문화로서 팬덤(fandom)을 양산하고 있다. 팬덤 현상은 사회적으로 연예인에서 스포츠스타, 정치인까지 다양하다. 최근 한국과 미국에서는 인터넷에서의 정치인 팬덤 현상이 활발하게 등장하고 있다. 이러한 정치적 팬덤에 천착한 본 연구는 인터넷 정치인 팬 커뮤니티의 정치적 효과 분석을 목적으로 하고 있다. 구체적으로 연구는 한국과 미국의 인터넷 정치인 팬 커뮤니티(fan community)가 선거과정에 어떤 역할을 수행하며 그 효과는 무엇인지를 살펴보았다. 분석을 위해 풋과 스나이더(Foot and Schneider)의 웹 캠페인분석 모델을 활용하였다. 분석 결과, 인터넷 정치 팬덤은 인터넷 공간의 참여지향적 성향과 개인의 열성적인 지지성향이 결합되어 대중의 정치영역으로의 진입과 이로 인한 대의정치를 활성화시키고 있음을 파악할 수 있었다. 인터넷 정치 팬덤은 정치 영역에서 정치인에 대한 묵시적 동의와 외면이라는 소극적 표현에서 벗어나 시민의 참여성을 촉진하고 대의정치의 실현을 이루어가는 효과가 있다고 할 수있다.The development of Information and Communication Technologies(ICTs) generates a fandom as a phenomenon of the Internet subculture. The fandom phenomenon is revealed in various spectrum from entertainment celebrities and sport stars to politicians. Recently, the Internet political fandom is actively appearing in U.S. and Korea. This research that is natured to the Internet political fandom analyzes the political effect of the Internet politician fan community(IPFC). Specifically, by applying a well-known model by Foot and Schneider, this research examines what role IPFC does in performing in the campaign process and what kinds of political effects it intrigues. As a result, we identify IPFC facilitates the entry of the masses into political sphere and the development of representative politics with the packing effect that is combined with the Internet’s participatory disposition and an individual’s ardent supportive disposition. The Internet political fandom is effective to promote citizens’ participation and to realize the attainment of representative politics by averting unsaid agreements or avoidance from politicians.