이 연구의 목적은 초등학교에서 실과교육을 지도하는 교사의 자질을 함양하기 위해 교육대학교에서 실과 심화 전공과정을 이수하고 초등학교에서 실과를 지도하고 있는 교사의 기술적 사고성향을 파악하는 데 있었다.
연구의 목적을 달성하기 위해 기술적 사고성향 검사 도구를 검사 도구로 선정하였고, 초등 실과 교사 150명, 중등 기술교사 150명, 초등 일반교과 교사 150명을 대상으로 설문조사를 하였으며, 설문 조사 후 독립표본 t 검정, 일원배치 분산분석, 그리고 사후분석을 통해 자료를 분석 하였다.
이 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다.
첫째, 초등학교 실과교사는 초등학교 일반교과 교사와 비교하여 모든 요인에서 높은 기술적 사고성향을 보였다. 그러나, 중등학교 기술교사와 비교하여 기술적 호기심 성향과 기술적 조작 성향 요인에서 낮은 기술적 사고성향을 보였다. 이를 통해 초등교사의 기술적 호기심 성향과 기술적 조작 성향을 높이기 위한 노력이 필요함을 알 수 있었다.
둘째, 초등학교 실과교사는 연령에 따라 기술적 분석 성향, 기술적 조작 성향, 기술적 호기심 성향, 기술적 계획 및 성찰 성향 요인에서 차이가 있었으며, 특히 기술적 조작 성향은 20대 교사가 높았지만 기술적 조작 성향을 제외한 다른 요인은 50대 교사가 높았다. 이를 통해 젊은 교사들의 전반적인 기술적 사고성향을 높이기 위한 노력이 필요함을 알 수 있었다.
셋째, 초등학교 실과교사는 성별에 따라 기술적 계획 및 성찰 성향을 제외한 모든 기술적 사고성향의 하위 요인에서 차이가 있었으며, 특히 남교사들의 기술적 사고성향이 여교사들에 비해 높았다. 이를 통해 실과교사들에 대한 교육 프로그램을 개발할 때 교사의 성별을 고려한 교육계획을 수립할 필요가 있음을 알 수 있었다.The purpose of this study was to identify the technological thinking disposition of an elementary school teacher that completed the practical arts intensify specialize course in education of University to improve the quality of the elementary school practical arts teacher.
To achieve the purpose technological thinking disposition measurement instrument was selected as a measurement instrument, and survey was conducted to 150 elementary school practical arts teacher, 150 middle school technological teacher, and 150 elementary school general subject teacher. After the survey data were analyzed by independent sample t-test, one way variance analysis, and post analysis.
The conclusions of this study were as follows.
First, the elementary school practical arts teacher's technological thinking dispositions were more higher than general subject teacher in all factors. But there were lower dispositions at technological curious disposition and technological manipulating disposition compare to secondary school technology teacher. Through this result we could know that more efforts are needed to enhance the elementary school practical arts teacher's technological curious disposition and technological manipulating disposition.
Second, by the age of elementary school practical arts teacher there were differences in technological analyzing disposition, technological manipulating disposition, technological curious disposition, technological planning and reflecting disposition, and especially twenties teacher's disposition was the most highest in technological manipulating disposition but most of the fifties teacher's dispositions were the highest except technological manipulating disposition. Through this result we could know that there is a necessity of effort to enhance the young teacher's overall technological disposition.
Third, by the gender of elementary school practical arts teacher there were differences in all the factors except technological planning and reflecting disposition, and especially male teacher's technological thinking was more higher compare to female teachers. Through this result we could know that when we are develop the education program on the practical arts teacher there is a necessity of establishment of education plan that considering gender.