이 연구의 목적은 최근까지 국내·외에서 다뤄온 시험불안과 관련 있는 변인들의 관계와 시험불안 감소 프로그램들의 효과를 분석하고 종합하는 것이다. 이를 위해 19개국에서 그동안 실시된 시험불안 연구를 수집하였다. 시험불안과 관련된 변인의 관계를 분석하기 위해 총 348편의 논문에서 3293개의 상관 효과크기를 추출하였고, 시험불안 감소 프로그램의 효과를 분석하기 위하여 총 115편의 논문에서 340개의 평균 효과크기를 추출하였다. 자료의 코딩 및 분석은 CMA 2를 활용하였다. 시험불안 관련변인의 범주는 인지적 요인, 정의적 요인, 환경적 요인으로 분류 하였다. 분류된 변인들의 시험불안과의 직접적 상관 효과크기 뿐 아니라, 조절변수(하위 요인별, 성별, 학교 급별, 국내·외)별로 시험불안과의 상관 효과크기 및 조절효과를 산출, 비교 분석한 결과를 제시하였다. 시험불안 감소 프로그램은 지역(국내·외) 성별, 학교 급별(초, 중, 고, 대), 구성 특성별(참여인원, 처치기간, 처치회기, 주당처치회기, 회기시간), 내용별(인지중심, 행동중심, 인지-행동중심, 학습기술, 인지행동-학습기술, 마음: 명상 등, 기타접근, 음악치료, 놀이치료, 통찰치료)로 평균 효과크기 및 조절효과를 산출, 비교 분석하였다. 이 연구는 최근까지 국내·외 시험불안 연구를 종합적으로 수집하여 시험불안과 여러 다른 변인들의 관계성을 다양하게 분석하고, 시험불안으로 인해 어려움을 경험하는 학생들에게 가장 최선의 시험불안 감소 프로그램을 제공할 수 있도록 도움을 제공하는 학문과 실천의 통합적 접근이라는 점에 큰 의의가 있다.The purpose of this study is to analyze and synthesize the relations between test anxiety and related variables which have been dealt with, up until recently, at a domestic and international level, as well as the effects of Test Anxiety Decreasing Programs. To achieve this purpose, this study collected research based on test anxiety which had been carried out in 19 countries. In order to analyze the relations between test anxiety and related variables, 3,293 correlation effect sizes were sampled from a total of 348 theses. To analyze the effects of Test Anxiety Decreasing Programs, 340 mean effect sizes were sampled from a total of 115 theses. For the coding and analysis of such data, this study utilized CMA 2. Categories of variables that are related to test anxiety were classified as cognitive factors, affective factors, and environmental factors. The direct correlation effect sizes of the classified factors and test anxiety, as well as correlation effect size and the moderating effect of test anxiety that depends on each control variables (sub-factors, gender, school level, domestic and international) have been analyzed and presented. The average effect sizes and the moderating effect of Test Anxiety Decreasing Programs were sampled, compared and analyzed on several levels: region(domestic and international), gender, school level (elementary, middle, high, university), constituent of program (number of participants, treatment period, treatment sessions, treatment sessions per week, session time), and content-specific (cognitive centered, behavior centered, cognitive- behavior centered, learning skills, cognitive behavioral and learning skills, mind such as meditating, and other approaches, music therapy, play therapy, insight therapy). This study is meaningful as it synthetically collects studies on test anxiety, locally and abroad, which allows for a diverse analysis of the relations between test anxiety and several other variables. It is also significant as it is an integrated approach of theories and practices that can help to provide the best Test Anxiety Decreasing Programs to students who have difficulties with test anxieties.