본 연구는 ‘학교생활기록부 전산처리 및 관리지침’과 관련된 교육부 훈령의 변화상을 살펴보고, 특히 훈령에 특수교육과 관련하여 내용이 변화하거나 새롭게 추가된 사항이 어떤 의미와 시사점을 주는 것인지를 알아보는데 그 목적이 있다. 이상의 연구를 위해 1997년 12월부터 2013년 2월까지 총 18회 개정된 학교생활기록부 전산처리 및 관리에 대한 훈령의 내용과 변화 사항을 살펴보고, 이중 특수교육과 관련된 내용을 중심으로 분석하였다. 분석 결과 학교생활기록부 전산처리 및 관리지침 대한 훈령은 전산처리 시스템에 따라 제1기 전산처리 도입기(훈령 제558호: 1997년-제671호: 2005년; 교육행정정보시스템), 제2기 전산처리 발전기(훈령 제676호: 2005년-훈령 제187호: 2010; 교무업무시스템), 제3기 전산처리 정착기(훈령 제205호: 2011년-현재; 차세대 나이스)로 구분할 수 있다. 훈령 변화에서 언급된 특수교육 관련 내용은 훈령 제676호(2005년), 제719호(2007년), 제228호(2013년) 등이 있는데, 훈령 제676호에서는 치료교육에 대한 명시, 훈령 제719호에서는 기본교육과정 대상 학생에 대한 자료 보존에 대한 내용을 명시하고 있다. 훈령 제228호에서는 치료교육에 대한 내용이 삭제되었으나, 개별화교육프로그램과 같은 특수교육대상자를 위해 필요한 교육활동을 학교생활기록부에 기록할 수 있도록 법적 기준을 마련하고 관련 업무를 처리할 수 있도록 나이스 시스템의 개선이 필요하다.The purpose of this study is research for directive related to the Ministry of Education in school records writing and management guidelines and the history and the meaning for special education.
It was reviewed for research the revised directive for school records writing and management guidelines From December 1997 to February 2013, a total of 18 times. And It was analyzed to focus at special education and related contents.
In result to analysis that the directive for school records writing and management guidelines divided into The first stage computational beginning (National Education Information Systems), the second computerized generator(Education Business Systems), the third computational fuser(New NEIS) as Computerized processing system.
Related to special education, the main contents are as follows:
Directive No. 676-an explicit treatment education.
Directive No. 719-preserving data on the basic curriculum for students
For contents of therapeutic education has been deleted in directive No. 228 because of completion apply to the curriculum. However, the legal basis is required so you can record that the required educational activities for students who need special education at school records as NEIS IEP. And it was required to improve the NEIS system for related work to handle.