1990년대 이후 본격적으로 개발되고 있는 셀룰라 오토마타 도시모형은 토지이용 변화와 분산적 도시성장 등과 같은 공간현상을 연구하고 미래에 발생 가능한 공간구조를 파악하기 위한 효과적 도구로 자리매김하고 있다. 본 논문은 셀룰라 오토마타 기반의 메트로나미카 도시모형을 수도권에 적용하여 2030년까지의 도시성장을 시뮬레이션하였다. 특히 상이한 조건과 정책동인하에서의 도시성장 패턴을 파악하기 위하여 현 추세 연장, 그린벨트 해제, GTX 신설 등과 같은 3개의 시나리오를 마련하고 시나리오별로 시뮬레이션을 수행하여 결과를 분석하였다. 시뮬레이션 결과 현 추세 연장 시나리오하에서는 수도권 외곽 지역으로 비지적 성장이 확산되었고, 그린벨트 해제 시나리오하에서는 서울 인근 지역으로 신규 도시화가 수렴되는 것으로 나타났으며, GTX 신설 시나리오하에서는 신규 역사 주변지역으로 신규 도시화가 집중되고 비지적 성장이 억제되는 경향을 보였다. 시뮬레이션 결과가 미래에 대한 정확한 예측이 될 수는 없으나, 도시성장에 영향을 미치는 주요 요인과 발생 가능한 결과를 가시화하고 수도권의 성장 관리와 합리적 정책 결정을 위한 시사점을 제시하였다Since the 1990’s cellular automata urban models have been effective tools to study spontaneous land use change and urban growth and to understand various alternative spatial futures. This research uses the cellular automata urban model Metoronamica to simulate urban growth of Seoul Metropolitan Area up until 2030. In order to consider diverse determinants of urban growth and to see alternative futures, it designs three scenarios such as business as usual, deregulation of greenbelts, and introduction of new high speed rail system GTX and then conducts simulation for each scenario. This study showed a way of understanding urban growth process and of planning support with a dynamic urban growth simulation model. Spontaneous growth without any further investment or regulation is likely to result in continuing leapfrog development. Deregulation of greenbelt could absorb spontaneous growth in further part of the SMA but it would harm previously protected areas near Seoul city. Introduction of GTX would promote polycentric urban structure and mitigates dispersed development pattern. Although the study considered a limited number of scenarios and factors, it brought meaningful implications for the future growth of the SMA.