토지이용규제를 효과적으로 수행하기 위해서는 계획 체계와 규정 체계 그리고 심의·허가 체계라는 수단을 통하여야 한다는 것을 외국 사례를 통하여 분석하였다. 미국의 경우 세밀한 규정을 통하고 있고, 독일의 경우 지구상세계획이라는 계획, 영국의 경우 심화된 심의·허가절차에 의하여 토지이용을 규제하고 있다는 것을 밝혀냈다. 우리나라의 경우 명목상 용도지역제를 표방하고 있지만 실제로는 세 가지가 혼합된 방식을 취하고 있다는 것을 알았다. 이러한 방식이 오히려 사업자들이나 지자체 담당자들에게 혼란을 가중시키며 토지이용규제의 난맥상을 드러내는 단초가 되었다. 그러나 최근 계획 여건의 변화와 더불어 규정 완화 요구가 증가하고 있고, 이러한 결과로 향후 우리나라의 토지이용규제는 계획 체계나 심의·허가 체계로의 이행이 예상된다. 따라서 계획 체계의 정비와 심의·허가 절차의 개선이 무엇보다도 절실하다. 이러한 체계로의 전환 시기에 대해서는 전문가마다 차이는 있지만 대체로 인구가 감소하거나 도시개발 수요가 줄어드는 시점으로 보고 있다.The study of development control of foreign countries says that planning system, regulation system, review and permission process are useful for performing land use control effectively. The U.S. development control system has detail specific regulations for each land use, while Germany has B-plan (detailed district plan) and British has various review and permission processes in their development controls. On the one hand, Korea has actually the system mixing the three, it seems to have a zonning system though. The characteristic of Korean development control system gives confusion to officials and causes disorder in its development control. However, Korean development control system will expect to go to the planning system or the review and permission process, due to changing the circumstances in planning and improving the requirements of deregulation of land use system. Thus, it is very important to readjust the planning system and to improve the review and permission process in Korea. The opinions of experts about the time to transform into that kind of controlling development system are different. However, the time may be expected when the development demand decreases and the increase rate of population declines.