정보기술의 발전은 여행업계에도 급격한 정보화를 불러일으키고 있으며 이로 인해 많은 여행사들이 항공예약을 위해 항공예약시스템 (airline computer reservation system: airline CRS)을 사용하고 있다. 기존의 정보시스템 수용에 관한 연구들은 주로 자발적인 정보시스템 환경을 다루고 있으나 많은 기업에서 사용자는 자신의 의사와는 상관없 이 업무상의 필요로 정보시스템을 사용하고 있기도 하다. 따라서, 사용자들의 항공예약시스템에 대한 수용은 항공 예약시스템을 의무적(mandatory)인 정보시스템으로 간주할 필요가 있다. 또한, 비록 항공예약시스템이 의무적이라 고 하더라도 성능이 뛰어나고 업무에 도움이 된다고 판단되면 더욱 열심히 사용할 것이다. 이에 본 연구에서는 expectation confirmation theory를 기반으로 하여 사용자의 항공예약시스템에 영향을 주는 요인들에 대해 실증분석을 하였다. AMOS 18을 이용하여 항공예약시스템을 이용하는 215명의 이용자들을 대상으로 설문조사를 하고, 이를 구 조등식모형(structural equation modeling) 분석을 실시한 결과 의미있는 결과를 얻을 수 있었다. 분석결과 기대일치는 객관적 유용성, 신뢰성, 기술적 지원, 만족에 유의한 영향을 미쳤다. 신뢰는 객관적 유용성에 유의한 영향력을 미쳤 다. 또한, 객관적 유용성, 신뢰성, 기술적 지원은 만족에 유의한 영향을 미쳤다. 끝으로 객관적 유용성과 만족이 모 두 CRS 지속사용의도에 유의한 영향을 미쳤다. 이러한 분석결과에 대한 결론과 시사점을 추가적으로 논의하였다.Due to a rapid informatization of the travel industry forced travel agencies to adopt airline computer reservation system (CRS). Existing studies of information system acceptance has largely dealt with voluntary information system environment that business users are utilizing information system for business purposes regardless of their will. Therefore, users' acceptance of airline CRS may be regarded mandatory. Although airline CRS may be mandatory, customers will use it more eagerly if it is judged to be helpful for tasks. Accordingly, this study investigated factors influence usage of airline CRS based on the expectation confirmation theory. The data was collected from 215 airline CRS users and analyzed using structural equation modeling with AMOS 18.0. Our findings indicate that confirmation significantly influence objective usefulness, trust, technical support and satisfaction. Trust significantly influence objective usefulness. Also, objective usefulness, trust, and technical support significantly influence satisfaction. Finally, both objective usefulness and satisfaction significantly influence CRS continuance use intention. The results and implications of these findings are further discussed in the paper.