본 연구는 우리나라 공공부문 자체감사의 역량수준을 기관 유형별로 구분하여「공감법」의 시행전후를 비교·분석함으로써 향후「공감법」의 운용방향에 대한 시사점을 제공하고자 하였다. 특히, 역량수준 측정을 위한 분석기준은 감사조직, 감사인력, 감사활동, 협력관계 등 크게 4개 분야로 구분하고 각 기준별 발전단계에 대해 분석하였다. 분석결과에 따르면 전반적으로 법률 시행 이전에는감사와 관련된 인프라를 구축하는 단계에서 법률 시행 이후에는 이러한 감사인프라를 기반으로 전문적이고 통일화된 감사가 이루어지도록 노력하고 있는 단계로 나타났으나, 기관 유형에 따른 세부적인 차이가 있었다. 특히, 적정 감사인력의 확보, 감사책임자의 권한 강화, 우수 감사인력의 확보, 자체감사의 초점, 감사기구 간 협력 등「공감법」의 차별화된 운용 전략이 필요한 것으로 나타났다.This study pays attention to provide of implication of enforcing Act on Public Sector Audits before and after Act by comparing of classifying organizational types. Analysis criteria for measuring capacity of internal audit authorities construct audit organization, audit manpower, audit activity and collaboration relationship. Before enforcing Act on Public Sector Audits, internal audit authorities just focus on building audit infrastructure, but after enforcing Act, they effort to conducting more professional and standardizing stage. But, there is a little difference among organizational types. Especially, it is necessary to prepare differentiation strategy in part of reinforcements of manpower, professional audit staffs, competency of audit managers, and collaboration among internal audit authorities for reinforcing audit capacity.