19세기 이래 빌헬름 딜타이에 의해 해석학이 방법론으로 적용되었을 때, 해석학적 연구방법은 학문적 적용의 가능성을 열어 놓기 시작했다. 특히 해석학이 문자로 고정된 텍스트의 해석방법으로 차용되었을 때, 고정된 텍스트로서의 교육사의 연구 역시 지금까지 해석학적 차원에서 수많은 결과를 창출했다. 일반적으로 교육사의 연구는 주로 연대기중심, 이념중심, 법-제도 중심, 문제 중심, 사회문화중심 그리고 비교연구로 발전되어 왔다. 그러나 여러 다양한 범주의 연구 속에 해석학적 과정과 작업이 개입되어 있다는 사실을 목격하는 것은 대단히 중요하다. 예를 들어 수많은 연구자들은 수집된 자료를 분석하는 과정에서 그들의 관점으로 자료와 텍스트를 해석하고 있다. 본 연구는 우선 인문-사회학 속에서 발전되어 온 해석학의 다양한 면모를 살핀다. 두 번째로 본 연구는 한국교육사 연구에 있어서 해석학의 적용가능성을 타진해 본다. 본 연구는 어차피 교육사의 연구에서 문헌 또는 사료에 대해서 연구자의 관점에 따라 해석이 이루어질 수밖에 없다면, 해석의 과정이 해석학적 방법의 원리에 따라 이루어지는 것이 바람직하다는 전제를 깔고 있다.When the hermeneutics was applied as a research method by Wilhelm Dilthey in the late 19th century, the research method of humanistic study began to open its possibility of scientifical application. Especially, when the hermeneutics was introduced as a interpretative method of the fixed text with written languages, the study of the educational history as a fixed text had also created the numerous results on the interpretative dimension until now.
In general, the studies on educational history are largely developed by being divided in chronicle-event-based, ideology-based, raw-institution-based, problem-based, social culture- based, and comparative studies.
It is, however, decisively relevant to observe and to view some intervention of the hermeneutic-interpretative processes and works into studies of the various categories consciously or unconsciously. For example, numerous researchers use to interpret materials and texts even in analysis process of collected and gathered data according to their own points of view. Generally speaking, the analysis method of data is divided into the quantitative and qualitative method. Maybe we could point out that we carry out our studies and projects from our subjective thoughts and perspectives from the beginning to the end completely.
Firstly, this paper will review the various profiles of the hermeneutics developed in the humanistic and social disciplines - in der Gesteswissenschaften in Germany - up to date. Secondly, we will grope for the possibilities of the study on Korean educational history with the hermeneutic-interpretative method.
If such a study can also not help being applied on area of Korean history of education anyway, it can be better that the study goes ahead on the methodical application of the correct principles, general rules, reasonable fundament, and so on. What is more, it could not be an excluded discipline in the dimension of the pursuit of an objective research method to scientifically understand about the interpretative arts and principles, if we recognize the we can not help interpreting the written documents and literatures or rough data from our own viewpoints.