지역축제의 성패는 기본적으로 방문하는 지역주민이나 외부관광객들이 축제에 어느 정도
만족하는 것이 중심이 되어야 할 것이다. 이에 본 연구는 고객지향적 관점에서 외부관광객,
지역주민, 공무원 모두를 대상으로 지역축제를 평가하였다. 이를 위해 지역축제 평가요인으로 접근성 요인, 홍보성 요인, 행사내용 요인, 상품성 요인, 편의성 요인, 전문성 요인, 목
표설정 요인 등을 선정하였으며, 이러한 요인들이 지역축제 만족도에 미치는 영향 정도를 집단별로 분석하였다. 분석결과, 공무원의 경우 지역축제 평가요인 중 목표설정 요인이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 외부관광객 및 지역주민의 경우에는 지역축제 평가요인 중 행사내용 요인이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 분석결과를 토대로 향후 지방자치단체의 관리자나 실무자들은 외부관광객, 지역주민, 그리고 공무원들이 성공적으로 생각하는 요인들이 서로 다를 수 있다는 것을 인식하고, 특히 지역주민, 외부관광객의 만족을 높이는 요인들을 파악하고 관리하는 전략이 이루어져야 할 것이다.The purpose of this study is to examine the influencing factors of local festival on customer oriented perspectives. This study is conducted to present strategies for successful festivals by reaching the positive benefit of the local festival. This study investigates and extracts independent variables from the existing study. Selected independent variables for analysis were objective goal setting, contents, convenience, PR, accessibility and specialism. Local festival satisfaction was used as dependent variable. Based on the results, objective goal setting had the strongest impact on local festival satisfaction for managers of local government. But contents of festival had the strongest impact on local festival satisfaction for festival visitors and local resident. This suggests that managers of local government who host the next festival should recognize the demands of customers, and take continuous interest on satisfactory factors of local festival.