세계화와 그 결과로서 다문화 사회는 일반적인 현상이다. 교육학 방면에서 이를 연구 주제로 삼고 있는 것도 자연스럽다. 다문화성과 그에 대한 교육학적 접근에 있어서 논의는 대체로 긍정적인 의미를 함유하고 있다. 이러한 이유에서 대부분의 교육학 연구들은 다문화교육이라는 ‘긍정적이고 따뜻한 은유’에 사로잡혀, 다문화성 내지 다문화교육의 이데올로기적 측면을 소홀히 하는 경향을 보인다. 연구는 이데올로기적 비판과 메타이론적 관점에서 다문화교육의 교육담론을 검토하고 있다. 그러한 반성의 출발은, 세계화와 다문화사회가 전(全) 지구적 차원에서 자본의 논리에 따라 전개되었을 뿐만 아니라 문화적·사회적 결과를 낳았다는 사실이다. 전자를 ‘구조적 계기’라고 한다면, 후자는 ‘문화적 계기’라고 할 수 있는데, 다문화교육의 담론은 대체로 후자에 머물러 있다. 논문에서는 그러한 교육학적 논의 경향의 기원을 근대 교육학의 전형적인 특징에서 찾고 있다. 이를테면 근대 교육학이 ‘교육적 개인’과 ‘교육학적으로 이상화된 공간’을 확립한다는 목표 하에 연구 영역 및 관점을 좁혀버린 학문사적 전통을 만들었다. 또한 다문화 교육 담론에 내재된 서구 보편주의라는 이데올로기적 혐의도 고려할 필요가 있다.The Globalization and multi-cultural society as its consequence are general phenomena, and in a logical way, they have also become a latest research theme of pedagogic field. The conceptual metaphor which contains in the usual discourse over the multi-culturality and its educational approaches is on the whole positive, and warm-hearted. For this reason most of pedagogic inquiries into multiculturality can be caught in an ideological trap. This article investigates its reality and possibility in the educational approaches from an ideological-critical and meta-theoretical viewpoints. Of course, the multi-culturality and its social results deserve to be dealt with seriously in the educational research field. But we must also reveal fatal limits many inquiries in the field have hold explicitly and implicitly so far. Firstly, the globalization and multi-cultural society have not only been developed according to the logic of capital in the 'global' dimension, but brought about cultural and social results. Here most of pedagogic researches have failed to notice its 'structural moment', and have been absorbed only in 'cultural moment'. This may be a necessary consequence of pedagogic closedness which derived from the typical tradition of modern pedagogy; the dual assumption between the 'educational individual' and 'pedagogically modellized space'. The second is related to the question how we can educate students in the through globalization radically extended realities by means of a certain educational program. This problem comes into contact with an aporia, universality and peculiarity of human subject formation. Finally, universality as an ethical and axiological foundation in the educational discourse over multi-culturality may be placed in the ideological context, that is, a European universality. Here this paper proposes an ideological and post-modernistic perspectives in the multi-cultural educational approaches.