과거 우리나라는 문화를 경시하고 정신적 만족과 공동체적 가치를 부
차적인 것으로 간주하며 경제적 효율성만을 추구한 결과, 초래된 계층-지
역 간 불평등의 심화와 부정부패, 물질만능주의 등의 각종 사회문제는 이
제 오히려 발전을 저해하고 있다. 경제 중심의 불균형한 발전을 대신하여
정치·경제·문화가 서로 상생하는 균형적인 발전이 요구되고 있다. 그러
나 우리 사회에서 문화는 여전히 낭비나 사치의 차원에서만 이해되는 경
향이 크며, 경제발전의 수단으로서 가치가 있다고 판단되는 경우에 한해
서 문화의 가치를 인정하고 있다.
참여정부는 출범 이후 불균형 성장전략으로 인한 경제적·사회적·문
화적 불균형의 심화가 국가의 지속적인 발전에 걸림돌로 작용한다는 것을
인지하였다. 이에 따라 참여정부는 소득 2만불 시대를 열기 위해서는 국
가의 성장 동력의 중심이 수도권에서 전국 각 지역으로 이동해야 하며,
지역사회의 발전을 위해서는 지식과 문화가 중심이 되어야 한다는 인식
아래 ‘문화비전 2010’을 수립하게 되었다.
참여정부의 이념적 근간인 참여민주주의가 소수자의 정치적, 경제적
권리에 대한 적극적 보장과 아래로부터의 민주주의를 의미한다는 것을 볼
때, 참여정부 문화비전의 궁극적인 지향점은 문화민주주의의 실현임을 알
수 있다. 그것은 차이를 차별이 아닌 다양성으로서 존중하고, 지역이나
집단들이 자신의 정체성을 문화적으로 표현하고 향유할 수 있는 기회를
문화적 권리로 보장함으로써 문화민주주의 실현을 위한 기반을 조성하여
이웃과 더불어 살며, 소통하는 자기긍정의 문화를 북돋고자 하는 것이다.
모든 국민이 인간답게 사는 문화한국, 즉 자유롭고 여유 있는 문화사회가
정부정책인 ‘문화비전’ 속에 녹아 있는 것이다.
본 연구는 문화경영학의 개념을 바탕으로 ‘문화비전 2010’과 문화에 대
한 국가의 정책을 고찰하는 데 목적을 두고 있다.A purpose of this study is to investigate concepts for understanding
of a cultural-managemental approach, and to display governmental policy
related to culture vision 2010.
Arts and cultural management is an important and growing field in
Korea Arts and cultural organizations are often competing for government
funding and public attention. That is why creative, professional administration
for theatres, music organizations, dance companies, or cultural festivals
is so important. A talented and educated arts administrator can mean the
difference between financial viability and success, or struggling to keep
the doors open.
As age of culture comes, our country met the change of paradigm in
all fields such as society, economy and culture. We think our values is
changing from living in central life of collective economic growth to living
in central life of elevate the standard of living and individual’s value
realization. Our values on a life are changing from living for just
economic growth in society, but to living for enhanced life and realization
on individual’s value.
Therefore, we think the stress of cultural policy replace support of
supplier who works in art with support of a consumer who buy a work
of art at past in culture art.
Therefore, key issue of cultural policy shift from supplier who create
arts in past to consumer who enjoy the creating arts now.
Accordingly, the role of culture base equipment magnified by local
self-government substitute focus of artists with focus of consumer. Also
role of mediators in the arts to satisfy on various consumers’ request is
emphasized gradually.