본 연구에서는 학교급, 성별, 교직경력, 연령, 학교규모, 영재교육 담당 경험, STEAM 융합교육 인식 정도 및 연수경험, STEAM 융합교육 수업설계 및 적용 유무 등 초중등 교원 배경 변인별 인식 차이를 토대로 효과적인 STEAM 융합교육을 실시하기 위해서 고려해야 할 점과 향후 STEAM 융합교육을 정책 수립을 위한 기초자료를 제공하는데 연구의 목적이 있다. 효과적인 STEAM 융합교육을 실시하기 위해서는 다음과 같은 점을 고려해야 한다. 첫째, STEAM 융합교육 연수 이수 여부에 따른 맞춤형 STEAM 융합교육의 목적을 설정하고 교원의 전문성을 확보하며 활성화 방안 모색해야 한다. 둘째, 학교급이나 STEAM 융합교육 수업설계 경험에 따른 맞춤형 STEAM 융합교육 프로그램을 개발해야 한다. 셋째, STEAM 융합교육 연수 프로그램은 교육과정 재구성 및 설계 능력과 STEAM 융합교육에 대한 교과 지식을 함양할 수 있도록 구성해야 한다. 본 연구의 결론을 바탕으로 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, STEAM 융합교육 연수 이수 여부, STEAM 융합교육 수업설계 경험 여부, 학교급 등 교원 배경변인에 따라서 STEAM 융합교육 방향이 다르므로, 교원 배경변인에 적합한 맞춤형 STEAM 융합교육 프로그램을 개발할 수 있는 후속 연구가 필요하다. 둘째, STEAM 융합교육 활성화 방안을 모색하기 위해서는 설문 조사 중심의 양적 연구와 더불어 참여관찰, 심층면접 등을 포함한 질적 연구 방법을 동시에 실시할 필요가 있다.The purpose of this study was to provide basic data to consider and establish effective STEAM convergence education based on difference according to background variables of teachers in primary and secondary, ie, the school level, gender, teaching experience, age, school size, experience in gifted education, perception level of STEAM convergence education teaching training experience, whether teachers have STEAM convergence education instructional design and application experience or not.
To practice effective STEAM convergence education, the followings must be considered. First, we should set up the goal for the customized STEAM convergence education according to whether the completion of the STEAM convergence education, ensure the teachers' professionalism and search for the activation plan. Second, we should need to develop customized training programs according to school level or STEAM convergence education instructional design experience. Third, STEAM convergence education training programs should be composed to develop the curriculum reconstruction and design skills and content knowledge about STEAM convergence education.
Based on the conclusion of this study, the suggestions are as follows; First, the direction of STEAM convergence education is different according to teachers 'background variables such as completion of education and training STEAM convergence, instructional design experience of STEAM convergence education, school level, follow-up studies are needed to develop the appropriate customized STEAM convergence education programs on teachers' background variables. Second, in order to the activation for STEAM convergence education, it needed to be conducted survey-based quantitative research and qualitative research including such as participant observation, in-depth interviews.