신채호는 중국 망명 이후 정신적으로 곤경에 처해 있었다. 그는 근대제국주의와 식민주의를 극복하기 위해 노력했다. 그는 독립 운동의 방향과 목적과 수단에 대한 혼란을 목격하면서 근대의 모순을 해체할 방안을 모색했다. 그는 독립운동 노선의 갈등을 목도하면서 정신적으로 환멸을 느꼈다. 1920년대를 기점으로 그는 승려 생활을 했다. 그는 승려생활을 하면서 불교 경전을 탐독한 후 정신적 상처를 극복하려고 했다. 그는 기존의 민족주의의 한계를 직시하고, 독립운동의 새로운 이론적 방향을 모색하던 중에 무정부주의의 세계를 발견했다. 그의 민족주의와 무정부주의론에는 불교 체험이 자리 잡고 있다. 그는 「유마경」과「대승기신론」의 세계를 접하면서 중생 구제의 원리를 터득하고 개인적 상처를 치유하는 계기를 맞이했다. 그의 민족주의와 무정부의 접속 사이에 존재하는 불교 체험은 1920년대 그의 사유의 기저를 확인할 수 있는 계기를 마련한다. 특히「유마경」에 대한 이해는 근대의 폭력을 공의세계로 인식하고, 중생과 유사한 민중의 직접 혁명을 모색하는 것으로 귀결됐다. 중생 구제의 원리는 민중 구제로, 직접 혁명은 폭력의 방법으로 전환되었고, 민족주의와 무정부주의는 사상적으로 융합하였다. 그는 민족주의에 대한 환멸을 부정적으로 인식하지 않고, 대승불교의 차원에서 재인식하면서 무정부주의적 시각을 전면적으로 수용하는 보살 수행의 태도를 보였다. 그의 불교 체험은 민족주의와 무정부주의 수용에 대한 비판적 검토를 거쳐 성립했다는 점을 고려해야만 한다. 요컨대, 그의 무정부주의는 불교 무정부주의라는 양상을 띠고 있다는 점을 알 수 있다.After the exil of china, Shin chae ho experenced the daily of monk. He read the Vimalakirti - nirdresa- sutra (有摩經) and on the Awakening of Faith in the Mahāyāna (大乘起信論). He tried to combine the nationalism with the anachism. But He become disillusioned because the domestic and foreign situation went bad. he can't help reading the Buddhist scripture. Keeping these biographic fact in mind, this paper tries to investigate the aspect of the buddhist anachism reflected in Shin, Chae-ho's A declaration of Korea's Revolution. His A declaration of Korea's Revolution insisted on the national people's revolution. The national people's revolution included the destruction and violence as revolutional means. But this view can't exactly elucidate the features of A declaration. So according to the Buddhist anachism, this pager analysised the fact which a declaration reflected Buddhist's idea. Namely, the idea of A declaration is similar to the thought of the Vimalakirti - nirdresa- sutra (有摩經). He pored over the Vimalakirti - nirdresa- sutra (有摩經). So the Vimalakirti - nirdresa- sutra (有摩經) influenced to his anarcho thought. Shin, Chae- ho empathiezed people's pain. he wished to help the people. His the practice og the Mahayana Buddhism based on the zero(空). So A declaration made nothing of the imperialism and colonalism of the modern japan, created zero - world of the people of korea. For this reason, he declared the destrution and violence of the people. His revolutional direct act ventured the practice of the Bodhisattva.