본 논문은 근래 주목되는 펄베이시브 퍼블릭 퍼포먼스와 펄베이시브 게임 등 새로운 미디어 표현매체를 통해 접근 가능한 다양한 집단적 창작 행위들이 함유하고 있는 미적 경험의 속성과 가치에 대하여 살펴보고, 이들이 현대 예술, 디자인 작업으로 어떻게 자리매김 될 수 있는지 고찰한다. 이를 위해 각 행위들의 일반적 정의와 개념, 사례들을 살펴보고 이 사이에서 공유되는 공통적 예술 창작 행위로서의 접근 태도와 감상 경험을 찾아본다. 이 작업들에서 발견한 세 가지 공통점은 첫째, 아름다움 혹은 즐거움의 감정을 불러일으키는 미적 경험, 둘째, 커뮤니티적 참여를 불러일으키고 일상에 대한 관심을 가지게 된다는 점, 그리고 마지막으로 미디어 기술과 수사학이 창작행위들의 기획과 진행, 기록과 배포 등의 수단으로 적극적으로 활용되는 측면 등으로 정리할 수 있다. 그리고 이러한 특징들은 현대 예술적 행위들과 다양한 지점에서 공유되는 것으로 보이는데, 이는 1990년대 이후 현대 예술의 흐름을 다양한 관계적 소통과 참여의 맥락으로 해석하고자 한 ‘관계미학’ 이론으로 조망해 볼 수 있다. 한편, 위의 작업들이 보여주는 미디어를 활용한 수사학적 표현과 태도는 이러한 창작과 감상 행위들을 일련의 미디어 아트 작업으로서도 주목하게 만든다. 이를 통해 본 논문에서는 펄베이시브 퍼블릭 퍼포먼스와 펄베이시브 게임 등이 아름다움과 즐거움의 인식적 쾌를 동반한 가치 있는 미적 경험을 창조하는 현대적 예술 행위로서 바라볼 수 있음을 밝히고, 더 나아가 미디어를 예술적 도구로서 보다 충실히 접근해가며, 주제적으로도 그리고 사회적으로도 보다 의미 있는 상호작용과 소통의 차원으로 확장, 발전시켜 가고 있는, 보다 발전된 미디어 아트 작업으로 파악하고자 한다.Looking into two kinds of creative work, pervasive public performance and pervasive game, which have recently received much attention, this paper aims to discuss the aesthetic experiences and values of them in the contemporary art and design context. This research first examines the definition and concept of each type of work and finds shared characteristics in both by looking at several exemplifying works in each field. As a result, this research examines three shared characteristics between the two. First, they create beauty or an aesthetic experience that results in fun or joy; second, they promote community participation and have a common interest in ordinary daily life; finally, they widely exploit and explore communication media technologies, from planning and organizing their creative work to documenting and distributing their experience. Such shared approaches and attitudes can be found in connection with contemporary artwork, particularly from the perspective of relational aesthetics, which analyzes artwork after the 1990s as reflecting diverse types of relationships found in society. On the other hand, when their use of media technologies and their approaches of media rhetorics are looked at closely, the artworks can be seen as media artworks. Through this discussion, this research claims that this kind of work can be positioned as a type of creative contemporary artwork and the aesthetic approaches which this kind of work is producing help expand and develop the realm of media art realm itself by approaching interactivity on a more thematic and socially meaningful level.