이 연구는 보육교사가 인식한 영유아권리존중 보육의 실행내용을 조사하고, 이 조사한
내용을 분석으로 실행내용의 항목을 추출하고자 한 것이다. 이를 위해 보육교사 각 6명
씩 두 그룹으로 구성하여 포커스 그룹 인터뷰 방법으로 실시하였다. 보육현장의 하루 일
과 속에서 영유아의 권리가 존중되거나 존중받지 못하는 사례를 중심으로 의미 있는 실
행내용을 분석한 결과, 등원 시간, 정리 시간, 기본욕구, 소집단활동, 자유선택활동, 점심
시간, 낮잠 시간, 특별활동, 자율성 존중, 의사 존중, 개별성 존중, 정보 제공으로 총 12개
하위영역과 40개 항목이 영유아권리존중 보육의 실행내용으로 추출되었다. 이러한 실행
내용은 보육현장에서 일어나는 모든 활동이 영유아의 최선의 이익을 고려하고 진행되어
져야 함을 의미한다.In this paper, care-giving teachers` recognition of their activities to increase infants and
children`s rights respect were studied, and teachers' required actions to enhance infants
and children`s rights respect were analogized. To conduct this survey, focus group
interviews were done for 2 groups' care-giving teachers: each group was constructed
with 6 teachers. In care-giving teachers` daily work, respected or non-respected various
cases on their infants and children`s rights respect were intensively reviewed. From this
result, total 12 sub categories and detail 40 items were extracted as care-giving teachers`
required activities to activate infants and children`s rights respect. The aforementioned
teachers` activities must be conducted as top priority at their care-giving activities for
infants and children`s rights respect.