최근 우리나라에서 공공문제를 해결하거나 행정서비스를 전달함에 있어 다수 부처가 공동 노력을 기울이는 이른바 융합행정의 필요성과 중요성에 많은 실무자들의 관심이 모아지고 있다. 실제로 우리나라의 일부 정부부처 간에 업무협약(MOU)을 체결하는 등 융합행정이 확산되는 추세지만, 융합행정의 활성화를 위한 체계적인 관리와 연구는 아직 미흡한 실정이다. 행정주체 간 혹은 행정주체와 민간 주체 간 수평적 연계와 기능 통합이 언제나 기대했던 성과를 가져오는 것은 아니며, 운영과정에 있어서 여러 장애요인들로 말미암아 자칫 비용과 시간을 소모할 뿐 기대했던 성과를 거두지 못할 수도 있다. 이와 관련하여 본 연구는 선진국의 관련 사례 및 연구를 검토하고, 우리나라의 융합행정 사례를 소개하며, 중앙부처 공무원을 대상으로 한 인식조사를 토대로 향후 우리나라의 융합행정 발전가능성과 방향을 타진한다.Recently, many Korean public servants began to realize the importance of integrated administration which means that multiple public agencies work together to solve urgent public issues or to deliver public service more efficiently and effectively In fact, some agencies have already signed between them the memorandum of understanding (MOU). Although this may signify the spread of the integrated administration in Korean public sector, the efforts to systematically manage or study this newly emerging phenomenon of integrated administration are not found so far. This study discusses and explores the possibility and direction of developing the integrated administration in Korea. For this purpose this study reviews some related studies in advanced countries and conducts a survey research to the Korean public servants.