본 연구는 대학생들을 통해 문화관광축제 중 최우수축제의 웹 사이트를 어떻게 평가하고 있는지를 분석하기 위해 시행되었고, 다음과 같은 몇 가지의 시사점을 제시할 수 있었다.첫째, 축제를 홍보하는 수단으로 인터넷이 주로 이용되고 있기 때문에, 웹 사이트의 적극적인 활용이 필요하다. 둘째, 축제 별 웹 사이트 항목의 IP 분석 결과, 웹 사이트 이용객들은 공통적으로 『콘텐츠의 충실성』, 『디자인의 고유성』, 『상호작용의 게시판』 항목의 지속적인 유지를 통해 웹 사이트 이용 시 최대한의 만족도를 제공해야한다. 셋째, 축제별로 개선이 필요한 항목이 조금씩 차이가 있었지만, 주로 『콘텐츠의 다양성』, 『디자인의 명쾌성』, 『디자인의 시각성』, 『구조의 구조성』 항목의 개선을 통해 웹 사이트 이용에 있어서의 불만족 요소를 제거할 필요성이 있다.The purpose of this study is analyzing how university students evaluated web sites of the best festivals, among tourism cultural ones. The results of this study elicited some implications.First, internet seemed to be mainly used as a method of festival promotion. Therefore, making full and positive use of web site would be much necessary. Second, importance-performance analysis of wet sites' items of classified festivals showed as follows : the users of web sites commonly noted that some items, such as 'substantial contents', 'unique designs', 'interactive web-bulletin board' were needed to be managed properly and maintained continuously, in respect of providing the great satisfaction to the visitors. Third, 'needing remedial action' items, classified by festivals, were slightly different. But, in order to remove dissatisfied factors in the using of web sites, several main items were primarily necessary to improve : such as 'various contents', 'clear and lucid designs', 'visual designs', and 'structural components'.