다. 진리란 평범하고 보편적인 것이기 때문이다. 보편적 진리의 자명함은 4연의
1, 2행에서 극대화된다. 골짜기에 난초가 피어 있고 산에 구름이 있는 것은 자연
스럽다. 시간과 장소에 구애되지 않고 어디서나 누구나 볼 수 있는 보편적인 경
험이고 누구나 할 수 있는 말이다. 그러나 종장의 ‘저 아름다운 한 사람을 더욱
잊지 못해라’는 비약적인 효과를 갖고 있다.
난초가 골짜기에 있고 백운이 산에 있는 것은 자연의 소당연의 질서이다. 그
배후에는 소당연을 있게 하는 소이연이 있다. 화자는 幽蘭과 白雲이라는 자연의
현상을 보고 그 현상의 배후에 보이지 않게 존재하는 소이연의 원리를 생각하고
있다. 이황은 눈에 드러나는 현상보다는 그 배후에 있는 보이지 않는 존재인 원
리를 더 강조한 사상가이다. 그 원리를 이 시에서 ‘아름다운 사람’으로 표현했다.
구성하는 생각은 자연은 조화와 질서라는 것이고 사람은 자연처럼 질서와 조화
를 가져야 한다는 것이다. 이런 생각을 자연 속의 산책의 이미지로 암시하고 있
다. 이를 산책의 은유라고 할 수 있다. 화자의 산책은 자연의 관찰이고 이는 인간본성의 탐구라는 전제 위에 있다. 자연은 세계의 본질이고 산책은 그 탐구이다.
후반 6수는 책의 은유와 길의 은유로 이루어져 있다. 자연 속의 산책을 통해 얻
은 깨달음의 내용이 책에 있고 그 책의 내용이 고인의 길이며 내가 할 일은 그
길을 따라 걷는 것이다. 그 길을 따라 걷는 것은 어리석은 사람도 하는 것이나
그 완전한 실천은 성인도 못 다 하는 것이다.
이렇게 보면 후반부 6수는 배움에 대한 내용임이 확연히 드러난다. 책과 길은
자연을 통해 고인이 얻은 인성의 어짊에 대한 인식이다. 그렇다면 그 책은 자연
의 내용이 들어 있는 책이다. 그렇다면 자연을 산책한 것은 책의 내용을 확인하
는 것이다. 자연 산책을 하면서 자연 이면에 있는 저 아름다운 한 사람, 그 근원
적 이치에 대해 상고한다.LeeHwang begins his poem (Tosan Sibigok) in plainwords with intent to clarify that the truth is clear, simple and universal. Thefirst and second lines of the fourth stanza maximizes the clarity of theuniversal truth. It is natural and plain to point out that there bloom theorchids in the valley and are clouds in the sky. Anyone could say that kindof experience without regard to time and places. However, the last line ofthat stanza, "I shall not forget The Beautiful Oone.", has some kind ofarcanum.It is the order of the Nature that there are orchids in the valleys and theclouds in the sky. And there are the invisible cause inside the visible orderof the Nature. The poet reflects carefully the cause or principle, as he isseeing the naturla phenomena, the orchids and the clouds. LeeHwangexpressed that order "The Beautiful One" metaphorically, because the orderis perfect and harmonious.The poet goes out for a walk to find out the nature of the humans. Hethinks that humans should have the order and harmony as the nature hasthose. We can call that a ‘metaphor of stroll.’ Nature is the essence of theuniverse and the stroll is a quest for it. The last half of the poem consistsof the metaphor of the book and the path. The content of the book is the‘great comprehension gotten through the stroll, and the content of the bookis the path "the old man" walked, and what we have to do is to follow thepath they have walked. The dullest could walk along the road, but even thesmartest could not finish it. As he is taking a walk, he ponder over "The Beautiful One", the Universal Principle.
words with intent to clarify that the truth is clear, simple and universal. The
first and second lines of the fourth stanza maximizes the clarity of the
universal truth. It is natural and plain to point out that there bloom the
orchids in the valley and are clouds in the sky. Anyone could say that kind
of experience without regard to time and places. However, the last line of
that stanza, "I shall not forget The Beautiful Oone.", has some kind of
arcanum.
It is the order of the Nature that there are orchids in the valleys and the
clouds in the sky. And there are the invisible cause inside the visible order
of the Nature. The poet reflects carefully the cause or principle, as he is
seeing the naturla phenomena, the orchids and the clouds. LeeHwang
expressed that order "The Beautiful One" metaphorically, because the order
is perfect and harmonious.
The poet goes out for a walk to find out the nature of the humans. He
thinks that humans should have the order and harmony as the nature has
those. We can call that a ‘metaphor of stroll.’ Nature is the essence of the
universe and the stroll is a quest for it. The last half of the poem consists
of the metaphor of the book and the path. The content of the book is the
‘great comprehension gotten through the stroll, and the content of the book
is the path "the old man" walked, and what we have to do is to follow the
path they have walked. The dullest could walk along the road, but even the
smartest could not finish it. As he is taking a walk, he ponder over "The Beautiful One", the Universal Principle.